I takt med digitaliseringens framsteg har artificiell intelligens (AI) blivit en allt viktigare komponent i många företags verktygslådor.
AI kan vara ett kraftfullt verktyg, med det inte en lösning som passar alla.
Det skriver Steffan M Andersen, Director of Data Intelligence på Boozt, som menar att tekniken är bara lika stark som den data den arbetar med, och det är därför nödvändigt att förstå, filtrera och kurera dess data.
Användningen av AI-baserade verktyg väcker viktiga frågor kring dataskydd och etik. Att investera i en solid datainfrastruktur som kan hantera enorma mängder data är a och o. På Boozt hanterar vi data på ett ansvarsfullt sätt och implementerar AI-lösningar med respekt för kunder, transaktioner, produkter och leveranskedjor. Med en sådan infrastruktur ligger fokus på att generera korrekta insikter som stärker beslutsprocesser.
Förstå, filtrera och kurera dina data
Som ansvarig för Dataintelligens på Boozt vet jag hur viktigt det är med noggrann och kvalitetsmedveten datahantering för att fullt ut kunna utnyttja AI:s potential. Därför vill jag betona en central punkt. AI:s framgångar vilar tungt på kvaliteten av den data den matas med. Det är här den verkliga utmaningen och möjligheten ligger. Det räcker inte att bara ha data; den måste aktiveras och omsättas till värdefulla insikter. Detta innebär en omfattande process där bolag, som vi, noggrant kan välja ut och bearbeta data för att göra den användbar. Det är en viktig del i vårt arbete för att inte bara möta utan också förutse våra kunders behov.
E-handeln är här för att stanna. Vi som verkar inom branschen måste ta ansvar för att utvecklingen går i en positiv riktning. Med AI och datadrivna insikter kan vi utveckla innovativa tjänster för kunder och partners, som gör det möjligt att nå full potential genom hela kedjan. En specifik utmaning vi har tagit oss an är att minska antalet kundreklamationer, en väsentlig del av e-handelsbranschens verklighet. Med AI gör vi det möjligt att identifiera och adressera orsakerna till reklamationer bland över 1200 partnervarumärken.
Detta verktyg möjliggör för våra partnervarumärken att proaktivt förbättra produkterna och förlänga livslängden.
Vår erfarenhet har visat att även om AI kan vara ett kraftfullt verktyg, är det inte en lösning som passar alla. Det är viktigt att börja smått och skala upp gradvis. På vägen har vi insett att AI kräver ett nyanserat förhållningssätt och kontinuerlig anpassning till affärsbehoven.
Blickar vi framåt ser vi en lovande framtid för AI inom e-handeln, men den kräver en fortsatt dialog kring ansvar och etik. Som Sveriges största e-handel är det viktigt att vi fortsätter vara ansvarsfulla och transparenta när det kommer till hur vi använder data och AI för att möta affärsutmaningar och förbättrar kundupplevelsen.
Steffan M Andersen,
Direktör för Dataintelligens, Boozt