Det råder ingen tvekan om att det finns ett stort intresse för betting och spel i Sverige, vilket betyder att det finns flera arbetsmöjligheter.
Om man bara tittar på Sverige så omsätter spelbolagen över 20 miljarder kronor varje år.
Där är det framförallt betting på hockey och fotboll som lockar. Här tar vi en närmare titt på vilka karriärmöjligheter det finns för någon som är intresserad av betting.
Arbeta som oddssättare för olika sporter
Att vara oddssättare är en dröm för många som är intresserade av sport. Om du vill lyckas inom detta område måste du vara analytisk och kunna hantera Excel. Du måste även vara kunnig på de sporter som du vill arbeta med.
Alla spelbolag som erbjuder betting behöver arbeta med en oddssättare. Det gäller även bettingbolag som inte har svensk licens. Som svensk spelare kan du som bekant spela hos spelbolag med svensk licens eller utländsk licens. Vill du arbeta som oddssättare arbetar du sällan direkt för ett spelbolag utan istället för det bolag som levererar oddsen.
Programmering eller utveckling
Enligt statistiken spelar mer än 50 % av befolkningen på nätet minst en gång om året. Därför finns det också ett stort behov av utvecklare. Du kan till exempel arbeta som Front End Tester eller UI designer. Om du är duktig inom dessa områden kan du dessutom få en väldigt konkurrenskraftig lön.
Spelutvecklarna är under ständig press att utveckla underhållande och rättvisa spel till spelbolagen. Alla spel måste även genomgå noggranna tester innan de lanseras till allmänheten. Du kan alltså bli en del av denna kedjan.
Ta ansvar för sociala medier eller marknadsföring
Det råder en stor konkurrens på spelmarknaden och de flesta bettingbolag lägger ner stor energi på marknadsföring. Det gäller att sticka ut bland konkurrenterna och få spelare intresserade av att registrera sig. Därför är de ständigt på jakt efter personer som är duktiga på marknadsföring och sociala medier. Ofta får du fullt ansvar över en plattform som Facebook eller Instagram. Målsättningen är att du ska skapa engagemang och få människor intresserade av ditt spelbolag.
Du måste vara påläst om vilka regler som gäller för marknadsföring i det land du är verksam. Svenska Spelinspektionen har till exempel väldigt strikta regler när det kommer till spelreklam. Du måste även vara bra på att analysera målgrupper och använda analytiska verktyg.
Arbeta med content på olika sätt
Detta hänger ofta ihop med att arbeta med sociala medier eller bloggar. Alla bettingsajter behöver bra content för att kunna stå ut i konkurrensen. Det är också viktigt att ha kunskap om SEO för att sidan ska ranka så högt som möjligt. Det betyder att även finns en stor efterfrågan på SEO-experter och content managers.
Om du är intresserad av sport och betting har du en stor fördel eftersom du lättare kan skapa engagerande innehåll. Då har du en bra möjlighet att få möjlighet hos en bettingsajt eller ett contentföretag som riktar sig mot sportbranschen. Det är större chans att användare stannar kvar hos ett spelbolag som de har högkvalitativa texter och snyggt innehåll.