“Alla behöver en coach.” Det är orden från Bill Gates TED Talk 2013, och det fångar en enkel men kraftfull sanning.
I en podd kommer ni få träffa Caroline Söderling, som är utbildad coach, berättar hur hon använder coachning i sitt arbete som gruppledare, i en lokalvårdsorganisation.
Vad är då coaching?
Coachning är en lösningsfokuserad samtalsteknik, som går ut på att hjälpa en person eller en grupp personer att bli mer aktiv, och effektivare använda sina förmågor, för att nå vissa mål. Coachning är vanligt förekommande inom idrott, men har på senare år kommit att användas inom många andra sammanhang inom arbetslivet.
Grupper och organisationer
Även grupper och företag/organisationer kan ha nytta av coachning, för att fördjupa sitt lärande eller förbättra prestationer.
Coaching är ett verktyg som hjälper dig att identifiera och utnyttja dina styrkor, samt övervinna dina svagheter. Det handlar om att hitta nya perspektiv, och lösningar på gamla problem. En bra coach ställer de rätta frågorna, som får dig att tänka på nya sätt, och hjälper dig att hitta svaren inom dig själv
En coach fungerar som extra ögon och öron, erbjuder ett bredare perspektiv när det kommer till ditt tänk, och visar vad som verkligen är möjligt – som en mental personlig tränare vid din sida. Genom kraftfulla frågor, och rätt förhållningssätt hjälper en coach dig att omdefiniera hinder som möjligheter.
På jobbet blir coaching ännu mer relevant. Arbetslivet kan vara krävande, men med coaching kan du hantera utmanande samtal, oavsett om du är chef eller medarbetare. Coaching i arbetslivet hjälper dig att växa och ta nya steg.
Viktiga aspekter inom coachning, är att lyssna aktivt och koncentrera dig på din samtalspartner/kollega och tänka på följande:
- Ta inte över
- Låt personen ifråga tala till punkt
- Visa respekt
- Leta inte fel
- Ställ frågor
Ställ öppna frågor exempelvis:
- Vad skulle du vilja hända?
- Jämfört med vad?
- Vad, mer specifikt?
- Vad skulle hända om….?
- Gäller det här alltid/alla/aldrig?
- Hur skulle du vilja göra?
När du lyssnat klart sammanfatta vad som sagts, det visar att du lyssnat och förstått och din summering kan få personen ifråga att se situationen från ett nytt perspektiv. Du kan även sammanfatta flera gånger under samtalet, som att säga ”förstår jag dig rätt när….” eller ”tolkar jag dig rätt om…”
Vilka städföretag och städorganisationer vill inte utveckla individens kompetenser och prestationer, öka engagemang och motivation, samt bidra till en positiv arbetsmiljö? Kan en kort utbildning/kurs/föreläsning/studiecirkel eller en bra bok om ämnet vara starten?