Convini, Europas främsta leverantör av smarta obemannade måltidsbutiker och kaffelösningar för arbetsplatser, fortsätter att överträffa förväntningarna med ännu ett rekordår.
Med en omsättning på 900 miljoner kronor under 2024, har Convini inte bara nått sitt bästa resultat hittills i både Sverige och på koncernnivå, utan är också på god väg att uppnå det ambitiösa målet om en miljard kronor i omsättning 2025.
Familjeföretaget Convini, grundat 1995 av Anders Enqvist, befäster sin position som Europas ledande aktör inom smarta mat- och kaffelösningar för arbetsplatser. Under 2024 har Convini återigen överträffat förväntningarna med en rekordomsättning på 900 miljoner kronor, vilket motsvarar en koncerntillväxt på fyra procent. Den största tillväxten kommer från verksamheten i Tyskland, som ökade med 28 procent jämfört med föregående år. Totalt har Convini nu 2 400 butiker i Sverige och Tyskland, vilket ytterligare stärker deras marknadsledande position.
– Trots betydande investeringar, särskilt i Tyskland, och en utmanande marknad i Sverige där många företag är fortsatt försiktiga med nya investeringar och kostnader, har vi uppnått det bästa resultatet i företagets historia. Mat, dryck och kaffe på arbetsplatsen blir allt viktigare för både företag, arbetsgivare och anställda, vilket också bekräftas i Lunchrapporten som vi lanserade hösten 2024, säger Mats Palmquist, VD Convini.
Convinis tillväxt och omsättningsökning under 2024 beror till stor del på ökad försäljning hos befintliga kunder med fler konsumenter som handlar oftare. Convini har förbättrat sitt erbjudande med ett bredare och mer kundanpassat sortiment i butikerna, som inkluderar allt från frukost och snacks till fika, lunch och middagar. Efterfrågan på kaffelösningar på arbetsplatser har också visat en stark tillväxt, tack vare ett brett utbud av kaffemaskiner, samarbeten med skickliga kaffeleverantörer och hög kompetens inom området.
Samtidigt som många företag har minskat antalet anställda och kontorsytor, satsar de på arbetsmiljörelaterade förbättringar såsom högkvalitativt kaffe och sociala mötespunkter för att tillhandahålla en attraktiv arbetsmiljö för sina medarbetare. Betydelsen av konkurrenskraftiga lösningar för mat och kaffe på arbetsplatsen har även ökat som följd av den senaste tidens prishöjningar på lunchrestauranger och i dagligvaruhandel.
– Nu förbereder vi oss för nästa tillväxtfas med fortsatt fokus på organisk tillväxt inom vår befintliga verksamhet och även ökad förvärvstakt på såväl befintliga som nya marknader. Vi ser stora möjligheter att utveckla och växa vårt erbjudande inom mat och dryck på jobbet. Detta i kombination med vår förmåga som helhetsleverantör gör att framtiden ser ljus ut med stora möjligheter till fortsatt tillväxt, avslutar Mats Palmquist.