Det snabbväxande molnföretaget ServiceNow rekryterar en ny Europachef.
Danske Ulrik Nehammer, med mångårig erfarenhet i ledande roller på bland annat Salesforce och Coca-Cola, tillträder den första februari.
- ServiceNow är ett ’en gång i livet’-företag. För mig handlar dagens näringsliv om att hjälpa inte bara de egna kunderna, utan även deras egna kunder – att göra skillnad för samhället – och det är exakt vad som är ServiceNow:s kärna, säger Ulrik Nehammer.
Han började arbeta på Coca-Cola redan 1992 och hade en lång rad ledande positioner, bland annat som vd för läskjättens tyska verksamhet. Han kommer närmast från IT-företaget Salesforce där hans roller varit strategisk rådgivare och chef för Asien-organisationen.
Han är även medgrundare till det danska investeringsbolaget Dane Capital.
Liksom Ulrik Nehammer kommer har hans företrädare på posten, Paul Smith, erfarenhet från Salesforce.
Paul Smith stannar i ServiceNow:s organisation och får en roll i den globala ledningsgruppen som CCO.
ServiceNow utvecklar plattformar för att optimera och automatisera arbetsflöden och processer och används inom många av världens största företag för att förenkla och effektivisera exempelvis IT-support, kundservice och HR. Det har varit ett av de snabbast växande IT-företagen i världen de senaste åren och rankades som etta på affärsmagasinet Fortunes lista över företag med störst tillväxtmöjlighet, Future 50, år 2020.
Företagets kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2021 presenterades under onsdagen. Man visade en tillväxt på mer än 25 procent procent jämfört med föregående år, med intäkter på 1,61 miljarder USD under kvartalet, vilket överträffade marknadens förväntningar. Aktien steg kraftigt i efterhandeln på New York-börsen.
- Vi är i en unik position. Vi växer som en snabbrörlig startup samtidigt som vi har samma lönsamhet som en global marknadsledare, kommenterade företagets globale chef Bill McDermott i samband med rapportsläppet.