Joke kommer från en position på Microsoft som affärsområdeschef för skola och högre utbildning, och har innan dess en gedigen erfarenhet som läromedelsproducent, lärarutbildare och lärare.
– Studi är ett oerhört populärt digitalt läromedel som förutom i Sverige även finns i Tyskland, Kanada, Finland och Kenya under namnet Binogi. I vår fortsatta internationalisering är de lärdomar vi har från Sverige avgörande för att vi ska lyckas. Samtidigt ska Studi Sverige fortsätta på den inslagna vägen och utveckla Språkprojektet tillsammans med våra deltagande projektpartners. Joke Palmkvists erfarenhet från att framgångsrikt ha jobbat med skolor och kommuner i Norden på ett av världens största Edtechbolag, Microsoft, kommer att vara oerhört värdefullt för oss och våra projektpartners, säger Johan Beckmann, marknadschef på Studi & Binogi.
– Jag har under tiden på Microsoft sett Studi utifrån och blivit imponerad av den höga kvaliteten på företagets undervisningsfilmer. De förklarar komplexa ting på ett sätt som väcker elevernas intresse och har stor positiv inverkan på elevernas studier. När jag berättade för en av mina f.d. kolleger om mitt nya jobb så sa hen spontant: Det var Studi som gjorde att min son tog sig igenom grundskolan!
De som använder läromedlet är entusiastiska, så det finns en stark berättelse att föra ut till dem som ännu inte känner till Studi i Sverige och utomlands. Att få hjälpa till med det ska bli oerhört spännande, säger Joke Palmkvist.
Behovet av digitala läromedel av hög kvalitet växer internationellt. Det har inte minst visat sig nu under våren i samband med coronapandemin och den våg av hem- och fjärrundervisning som vuxit runt om i världen då efterfrågan på digitala läromedel utanför Sverige har exploderat.