En färsk rapport från IFS visar att ekonomichefer sitter i förarsätet när det gäller att driva utvecklingen av företag mot mer tjänstefierade affärsmodeller.
En utveckling som driver på tillväxt, effektivitet och att kunna ta vara på möjligheterna med ny teknik.
Idag släpper ny statistik från sin globala rapport om teknologins roll i att förverkliga affärsmål och skapa värde för företag som gått över till en tjänstefieringsmodell (servitization). Den nya statistiken visar bland annat att företagens kunder redan nu förväntar sig att en tjänstefieringsmodell är på plats (61 procent av respondenterna) och att dessa kundkrav förväntas att öka (71 procent) under kommande tre år.
Ekonomichefer anser att tjänstefiering är avgörande
Denna gång har IFS tittat närmare på vilka på företagen som driver på och gör det möjligt för organisationer att gå över till tjänstefiering, och samtidigt ser till att denna övergång förankras väl internt. Undersökningen visar att ekonomichefer (21 procent av respondenterna) tillsammans med VD:ar (35 procent) är de som tar ansvar för företagens affärsstyrka, finansiella hälsa och beslut kring investeringar i ny teknik. Ekonomichefer är de i undersökningen som i störst grad inser att övergången till tjänstefiering är avgörande för att företag ska bli bättre på att förutse kommande intäkter, utgifter och tredjepartskostnader, och de engagerar sig också i att ta fram affärsövergripande strategier som kan generera viktiga konkurrensfördelar.
Undersökningen visar att ekonomicheferna främst intresserar sig för tre saker: Snabbare och mer kostnadseffektiv tid till marknad, synlighet och förutsägbarhet gällande intäkter och capex, samt att organisationens anställda, processer och teknik snabbare kan sammanföras på ett smidigt sätt som stöttar inte bara processerna, utan också ger de insikter som behövs för att optimera verksamheten.
Tjänstefiering högst upp på prioritetslistan
Bland alla undersökningens respondenter som är chefer på c-nivå, är ekonomichefer de som är mest angelägna att börja tillämpa en tjänstefierad affärsmodell (32 procent), och de har detta som högsta prioritet under kommande 18 månader. Det innebär att denna förändring inte bara är nödvändig utan dessutom kommer att skapa affärsmässiga fördelar, där organisationens framsteg och framgångar mäts med hjälp av en helt tjänstefierad resultaträkning. Ekonomichefer är också de som främst (26 procent) anser att deras roll är den som driver på förändringen inom organisationen. Detta eftersom de förstår hur de med hjälp av teknik kan nå djupt in i organisationens verksamhet och göra det möjligt för organisationen att bli mer teknikdriven med avseende på design och leverans av produkter och tjänster. När det gäller tjänstefiering av affärsprocesser så är de områden som ekonomichefer prioriterar högst forskning och utveckling av produkter (34 procent) och forskning och utveckling av tjänster (32 procent).
Målen ekonomichefer har för sina organisationers tjänstefiering är att bättre kunna ta beslut baserade på relevanta insikter (32 procent). Detta är förklaringen till varför AI är deras främsta val av teknik (49 procent), eftersom det kommer att göra det möjligt med snabbare, mer exakt och mer databaserad information, som gör det enklare att ta de strategiska beslut som har bäst effekt på företagets resultat.
HR-cheferna livsviktiga för förankring inom organisationen
Ekonomicheferna i undersökningen känner sig trygga med att deras organisationer har hög beredskap för denna teknologiska omställning (42 procent av respondenterna), vilket visar på att de processer som satts upp har utvecklats väl i övergången till tjänstefiering. De behöver dock fortfarande arbeta med den organisatoriska påverkan omställningen har, antingen på anställda och processer (23 procent) eller på teknikbehovet. En utmaning som gör HR-chefen till den näst mest engagerade c-nivåchefen att driva på omställningen.
HR-chefer är mer försiktiga i sin inställning till hur pass redo organisationen är för tjänstefiering, och de är också mycket medvetna om att övergången från en produktfokuserad till en tjänstefokuserad organisation kan vara ett hinder på vägen mot att införa tjänstefiering (42 procent respondenter). Däremot så är HR-cheferna överens med ekonomicheferna gällande kundernas förväntan på tjänstefiering, vilka just nu är höga och förväntas öka ytterligare. De är också överens om att rätt teknik är livsviktigt för att nå framgång, och där ligger AI högst upp på prioriteringslistan (50 procent av respondenterna).
– Ekonomichefernas ansvar har utvecklats och förändrats rätt drastiskt under det senaste årtiondet, från ett fokus på finansiell rapportering till att förstå och påverka affärsstrategier och stötta en organisatorisk transformation, förklarar Ann-Kristin Sander, Nordenchef på IFS. Det blir tydligt av vår undersökning, som också visar att ekonomichefer inte bara förstår den positiva effekt som fås av att anpassa verksamheten efter kundernas förväntningar, men också det bredare affärsvärde som kan uppnås. Dagens ekonomichefer är nämligen riktiga visionärer och förespråkare för förändring och digital transformation, och kommer hjälpa till för att bygga upp större möjligheter till förutsägbarhet för intäkter och kostnader, vilket är det allra högsta prioriteringen för alla ekonomichefer, men som inte kan uppnås utan rätt teknik.
Tillsammans kan ekonomichefer och HR-chefer få fart inte bara på tjänstefieringen utan också, från båda håll, se till att alla förändringar sker på ett smidigt sätt genom hela organisationen så att tjänstefieringen blir framgångsrik. Och HR-chefens roll blir att vara en andra katalysator som kan mobilisera förändringarna inom företagskulturen, genom att brygga över förändringarna in i organisationen och, se till att kommunikationen och inkorporeringen av den övergripande strategin inte stannar hos cheferna på c-nivån.