Gaming har de senaste åren varit ett växande segment hos hemelektroniksjätten Elgiganten. Nu inleds ett omfattande och mångårigt nordiskt partnerskap med svenska DreamHack, världsledande inom gamingfestivaler och esportsinnehåll, som ett ytterligare led i att bidra till gamingcommunityt.
– Det är med stolthet och glädje vi nu kan avslöja att vi ingår ett mångårigt partnerskap med DreamHack. Vi är många på Elgiganten som älskar DreamHack-festivalerna och vi vill att fler ska få möjligheten att besöka evenemangen. DreamHack är en otrolig mötesplats, som skapar gemenskap och glädje för många och det vill vi bidra till att utveckla ännu mer, säger Alexander Åberg, ansvarig för Gaming hos Elgiganten.
DreamHack kommer i år att inledningsvis vara mer digitalt än tidigare givet restriktioner kring social distansering. Partnerskapet innebär bland annat att Elgiganten blir premiumpartner för Northern League of Legends Championship (NLC), Nordeuropas högsta liga i League of Legends som startar online redan nu i juni.
När nästa DreamHack-festival äger rum kommer Elgiganten finnas på plats för att bjuda på underhållning för besökarna. Utöver det kommer butiken på DreamHack-området byggas ut och uppgraderas för att ge besökarna möjligheten att testa den senaste tekniken och få rådgivning kring de hetaste gamingprylarna. För första gången någonsin kommer också DreamHack-biljetter säljas av en extern part, Elgiganten-butikerna kommer nämligen tillhanda hålla både DreamHack-biljetter och DreamHack-produkter. Detta kommer att säljas i Elgigantens alla varuhus runt om i Norden samt online. Där efterfrågan finns kommer också bussresor till och från DreamHacks festivaler i Jönköping anordnas från Elgigantens varuhus.
– Partnerskapet med Elgiganten kommer inte bara innebära att våra besökare bjuds på en fantastisk upplevelse på festivalerna. Det ger oss även möjligheten att växa genom att DreamHack tar klivet in i Elgiganten-butiker runtom i Norden. En spännande möjlighet för både oss och våra fans, säger Marcus Lindmark, Co-CEO på DreamHack.
– Jag ser stora möjligheter med vårt partnerskap med DreamHack. Framförallt kan vi stärka varandra och skapa en naturlig mötesplats för alla gamingintresserade året om. Gaming är en viktig kategori hos oss som ökar stort, det här partnerskapet kommer bli ytterligare en faktor som gör att vi kan ta kategorin till nya höjder, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Partnerskapet är inte minst intressant för gamingintresserade medarbetare hos Elgiganten. Anställda på Elgiganten får nämligen gratis inträde till DreamHack festivalerna Summer och Winter. Utöver det ska också en intern rekryteringsprocess ge medarbetare chansen att få åka till DreamHack och representera företaget under hela evenemanget.