Jamf, ledande inom hantering av Appleprodukter i företag, presenterar nu resultatet av en global undersökning av 2000 anställda och 500 IT-chefer, som visar hur viktigt det är för många att själv få välja sin tekniska utrustning på jobbet.
Hela 89 procent av de svarande är beredda att offra en del av sin lön för att få välja rätt teknikprylar på arbetsplatsen.
“Undersökning visar tydligt att det blivit viktigare än någonsin för människor att själv få välja den teknik som de använder i jobbet,” säger Dean Hager, VD på Jamf. ”Att erbjuda dessa valmöjligheter är inte bara bra för att stimulera medarbetares kreativitet och produktivitet, men också viktigt för arbetsgivares möjligheter att locka och behålla arbetskraft.”
Studien, som utfördes av Vanson Bourne på uppdrag av Jamf, visar att möjligheten att få välja sin tekniska arbetsutrustning gör 70 procent av de svarande mer intresserad av att ta anställning och stanna kvar på företaget. I kontrast ser vi att 66 procent reagerar negativt till företag som inte erbjuder möjligheten att välja utrustning. 91 procent av respondenterna säger också att valfriheten leder till ökad produktivitet och nöjdhet på arbetsplatsen.
Trots detta är det endast 40 procent av arbetsgivare som erbjuder möjligheter för anställda att välja sin tekniska arbetsutrustning som dator och telefon. De vanligaste skälen till att man inte erbjuder detta är att det upplevs svårt att samordna olika typ av datorer, erbjuda stöd för olika operativsystem och oro för den tid och kostnad som valfrihet tros leda till.
Undersökningen visar dock att oron till viss del kan ses som obefogad, då 55 procent av de tillfrågade IT-cheferna upplever färre utmaningar med att samordna Appleprodukter, jämfört med andra typer av enheter. 58 procent upplever också att Appleprodukter är enklare att hålla säkra.
När medarbetare själv får välja utrustning är de vanligaste kriterierna att arbetsredskapet ska ha bra prestanda, rätt operativsystem och bra batteritid. Undersökningen visar också att 87 procent av medarbetare som gått över till Appleprodukter upplever sig mer produktiva och 86 procent mer kreativa.