Zooms presenterar idag sin nya AI-drivna samarbetsplattform, Zoom Workplace, samt lanserar 40 nya funktioner och tillägg.
Alla dessa kommer att ingå i Zooms all-in-one-plattform, som med hjälp av AI stärker den moderna arbetsplatsen genom att optimera användarupplevelsen och frigöra användarnas tid och resurser.
Zoom tillkännager lanseringen av sin nya samarbetsplattform Zoom Workplace, som är utformad för att stärka ett brett utbud av kommunikations- och samarbetsverktyg genom AI i en säker och skalbar plattform. Det innebär att Zoom-användare kommer att ha tillgång till helt nya AI-drivna funktioner för Zoom Phone, Team Chat, Events och Contact Center, för att ytterligare effektivisera den moderna arbetsplatsen. Den nya plattformen ska öka produktiviteten, frigöra resurser för medarbetarna, samt stärka företagets kundrelationer och arbetsprocesser.
“På Zoom fokuserar vi på att förbättra våra användares arbetsdag och arbetsflöden, samtidigt som vi ger användarna samma välbekanta Zoom-upplevelse som de känner till och litar på. Vi upplever att det AI-drivna verktyget Zoom AI Companion har omvandlat plattformen och blivit ett unikt verktyg för att förbättra arbetsdagen och frigöra värdefulla resurser. Därför är det ett helt naturligt steg i vår utveckling att introducera Zoom Workplace, där vi samlar alla våra kärnfunktioner i en enda AI-driven plattform,” säger Ole Mygind, försäljningschef för Zoom i Norden och Benelux.
AI-plattform med produktivitet i framkant
En av Zooms innovationer i den nya AI-baserade samarbetsplattformen är fAsk AI Companion, en förbättrad digital assistent som underlättar användarnas vardag genom att exempelvis sammanfatta möten, förbereda agendor, bearbeta mötesdata och ta fram referat av chattar, mailtrådar och dokument.
Förutom att effektivisera användarens produktivitet med hjälp av Ask AI Companion, innebär plattformsförbättringen även att Zoom Phone stärks med AI-baserade funktioner. De nya funktionerna ska hjälpa användare att optimera samtal genom att bland annat få ett samtalsreferat, istället för att spendera tid på att göra anteckningar under mötet. De AI-baserade funktionerna kan dessutom värdera vilka missade samtal som är viktigast att hantera och ge en sammanfattning av de inkommande samtalen på telefonsvararen, utan att du behöver lyssna av varje enskilt meddelande.
Zoom utökar även AI-funktionerna i Team Chat och Whiteboard-verktyget, där användare kan spara tid med smart schemaläggning som automatiskt registrerar mötets syfte, föreslår en ny mötestid, samt erbjuder ett mötesprotokoll med stöd för 38 olika språk. Det kommer dessutom att vara möjligt att få stöd med kreativa inslag, då AI-funktionerna kan hjälpa användarna med exempelvis idégenerering.
Andra nyheter i Zoom Workplace är:
- Mötesflik: Vid Zoom Meetings kan användare se en ny mötesflik i Zoom-appen, vilket möjliggör samarbete före, under och efter möten. Den stöder traditionella kalendervyer och fungerar som en samlingsplats för agendor, inspelningar och andra delade objekt som dokument, AI Companion-smarta inspelningar och mötessammanfattningar.
- Vy med flera högtalare: Under ett möte anpassas den nya vyn med flera högtalare automatiskt till videolayouten för att markera vem som talar, vilket gör det lättare för deltagarna att följa med.
- AI-driven porträttbelysning: Hjälper till att lysa upp användarnas ansikten om ljuset är dåligt, medan generativa virtuella AI-bakgrunder tillåter användare att skapa anpassade bakgrunder.
- Verktygsfält: Ett nytt anpassningsbart verktygsfält förenklar mötesupplevelsen ytterligare. Här kan du samla dina mest använda funktioner.
- Multi-sharing: Flera deltagare kan nu samtidigt dela skärmar och dokument, samt whiteboards och anteckningar. Funkionen gör att de kan välja dokument, effektivisera behörigheter för dokumentåtkomst, samt samarbeta mellan dokument direkt från möten och dokument från tredjepartsappar.
- I Zoom Team Chat kommer asynkron kommunikation att förbättras med Team Chat-flikar som hjälper användare att hålla ordning genom att samla kanalrelaterade tillgångar som länkar, whiteboards och resurser i en och samma vy.
- Workspace-flik: En ny flik ger tillgång till Workspace Reservation med vägvisning och besökshantering direkt från Zoom Workplace-appen. För att göra möten mer inkluderande kommer Zoom Rooms att erbjuda alternativet att aktivera nya intelligenta namnskyltar som automatiskt kan adderas till personer i ett Zoom Room under ett möte.
- Zoom Rooms: När en skärm inte räcker kommer användare att kunna utöka Zoom Rooms med ytterligare en enhet med skärm för utökat ljud- och videosamarbete.
Stärkta kundrelationer med Zoom Business Services
Zooms företagstjänster inkluderar AI-drivna lösningar för marknadsföring, kundservice och försäljning. Tätt integrerad med Zoom Workplace ger Zoom Business Services anställda möjlighet att leverera exceptionella upplevelser genom hela kundupplevelsen.
I Zoom Contact Center kan företag nu utöka sina digitala kommunikationskanaler till att inkludera WhatsApp och inkommande e-post. Det ger kunderna mer flexibilitet och fler valmöjligheter, samt gör det lättare att engagera sig i och betjäna kunder.
De nya produkterna och funktionerna förväntas tillgängliggöras i april och maj, med förbehållet att vissa funktioner och produkter kanske inte är tillgängliga i alla regioner och branscher redan vid lanseringen.