Heminredningsgiganten tar hjälp av ny HCM-teknik för att optimera kundupplevelsen och säkra tillväxten.
Workday, Inc (NASDAQ: WDAY), en ledande leverantör av molnapplikationer för ekonomi och HR, och Inter IKEA Group har arbetat tillsammans i över fem år för att förändra medarbetarupplevelsen med Workday Human Capital Management (HCM). Med hjälp av modern teknik får Inter IKEA Group möjlighet att prioritera både kunder och anställda för bättre affärsmöjligheter.
Inter IKEA Group innefattar 460 IKEA-varuhus på 62 globala marknader. Företaget strävar hela tiden hela tiden efter att bli en ännu mer prisvärd och hållbar återförsäljare av heminredning, med fokus på ökad tillgänglighet genom en omnikanal-upplevelse. För att uppnå detta har Inter IKEA utvecklat bland annat ny produktdesign, nya butiksformat och mer flexibla leveransmetoder som alla möjliggörs av digital teknik.
Centralt för kund- och medarbetarupplevelsen
Att förbättra kundupplevelsen är centralt för att nå företagets mål. Inter IKEA är beroende av att anställa och behålla rätt personer med rätt kompetens, något som inte är alldeles enkelt i dagens klimat.
Företaget är angeläget om att erbjuda tydliga utvecklingsmöjligheter gällande såväl karriär som på det personliga planet för att ge medarbetarna möjlighet att lära sig nya färdigheter och främja ett livslångt lärande. Inter IKEA får därigenom möjlighet att utbilda medarbetarna så att de har den kapacitet och kompetens som kommer att behövas i framtiden, samt förtroende för att företaget vill investera i dem.
”Medarbetarnas upplevelse är nyckeln till vår framgång. Flera av de anställda efterfrågar ett meningsfullt arbete som bidrar till deras allmänna välbefinnande. Genom att kombinera effektiva HR-metoder med ny teknik kan vi agera flexibelt, reagera snabbt på medarbetarnas behov och även förbereda oss för framtiden”, säger Amela Delic, digital transformation manager, Inter IKEA. ”De realtidsinsikter som Workday HCM ger kommer att göra det möjligt för oss att optimera vår medarbetarupplevelse för att bygga ett fortsatt framtidssäkert företag.”
En smartare, kompetensbaserad personalstrategi med ML
Med hjälp av skalbara och flexibla verktyg kan Inter IKEA hantera, stärka och använda sin personalstyrka fullt ut samt se till att företaget har vad som krävs för att fortsätta växa. Verktygen är tillgängliga även via smartphones och surfplattor, så att samtliga anställda kan få information som hjälper till att förbättra organisationen i realtid. Med hjälp av maskininlärning kan talanger automatiskt matchas med de roller som de passar för, något som gör det möjligt för Inter IKEA att utveckla och anamma en smartare, kompetensbaserad personalstrategi samt få förståelse för potentiella brister gällande anställda och var det finns eventuella kompetensluckor.
”Enligt en global PwC-undersökning är dåliga arbetsförhållanden den främsta anledningen till att medarbetare söker sig vidare”, säger Karin Hagman, VP Nordics på Workday. ”Workdays HCM-lösning ger Inter IKEAs medarbetare rätt förutsättningar att arbeta mer effektivt och fokuserat, samtidigt som det ger ledningen de insikter som krävs för att förstå de anställda och skapa en ännu bättre upplevelse på arbetsplatsen.”