En internationell satsning är en stor sak för alla företag. Det finns hundratals detaljer som alla måste klaffa när du lanserar. Hur du syns i sökresultaten på den nya marknaden är en sådan sak och idag blev det lite enklare.
Om du säljer online, oavsett vad det är, står Google i nästan samtliga fall, för en stor del av försäljningen. Ofta är sökmotorn den allra bästa kanalen för försäljning, både i form av annonser och den så kallade organiska trafiken. Den obetalda delen är dessutom något du kan få med dig på din nya marknad om du bygger på rätt sätt.
– Vi ser att många av våra kunder som lanserar nya marknader får sina största intäkter från organisk trafik, säger Magnus Bråth, VD på Brath, man kan ärva positioner från sin hemmamarknad in i den nya. På så vis får man trafik till webbplatsen som i princip är gratis, eller som man redan förtjänat åtminstone.
Det är ingen slump att Amazon redan håller en förstaplats i sökresultaten för nitknappar i Sverige, eller en andra plats när du söker efter sofföverdrag, trots att de alldeles nyligen lanserat här. Det är inte för att de gjort en satsning på det utan för att de får med sig förtroende från andra marknader. Google litar redan på sajten. Men varför väntade de så länge med att komma till Sverige?
– Det är en fråga alla som vill satsa internationellt borde fråga sig, fortsätter Magnus Bråth, vilka marknader ska jag prioritera? Om sökmotoroptimering kan vara en grund att stå på i lanseringen, vilka marknader ska jag prioritera? Sverige har ganska hög konkurrens i förhållande till hur stor marknaden är så vi borde ligga ganska lågt på listan för många utländska företag.
Brath bedömer potentialen för sök i Sverige till 2,71-2,91 vilket kan jämföras med till exempel USA:s värden kring 5,7 eller Frankrike kring 4. Värdet är storleken på marknaden viktat mot konkurrensen i sökresultaten. Stor marknad och liten konkurrens ger ett högt tal, liten marknad med stor konkurrens ger ett lågt.
– Svenska företag har faktiskt en stor fördel här, säger Bråth, har man klarat sig i den tuffa konkurrensen om relativt små andelar i Sverige kan man räkna med att göra bra ifrån sig i de flesta andra länder. För att klara sig lika bra i Sverige som i exempelvis Tyskland krävs det att man pressat fram bättre resultat till en lägre kostnad än de tyska motsvarigheterna.
Vilka länder är bäst att gå in i?
– USA är bra, säger Magnus Bråth, konkurrensen är visserligen mycket högre än i Sverige men marknaden är å andra sidan enorm. Potentialen, om man tagit sig över tröskeln, är dubbla den svenska per insats i SEO. Vi har sett helt otrolig utveckling för företag som gett sig in i USA men Tyskland, Frankrike och Italien är bra marknader för svenska företag. Jag skulle välja dem innan de nordiska länderna faktiskt.