När Josefine Helenius köpte embryot till Snälla Alice på en marknadsplats på nätet visste hon inget om hur man driver ett företag.
Med hjälp av Tillväxtprogrammet hos Business Region Göteborg har hon både fått struktur och ökad tillväxt.
Allt började med att Josefine Helenius ville hitta en fritidssysselsättning. Hon surfade runt på Blocket och ramlade över ett koncept som var till salu – örhängen i titan med platt baksida där man skruvar fast smycket. Samtidigt hade hon själv letat efter örhängen som hon inte behövde ta av sig under natten. Josefine slog till och Snälla Alice var hennes.
– Jag köpte ju egentligen bara konceptet och namnet. Sedan satt jag på kvällar och helger och lärde mig hur jag skulle få det till ett fungerande företag. Jag fixade en hemsida, webbshop och lärde mig hur sociala medier fungerar, berättar Josefine Helenius.
Det kom in lite ströbeställningar och alla som provade örhängena var nöjda, men ville ha fler smycken att välja mellan. Josefine började därför fila på en egen design och 2020 släppte hon sin första kollektion. Då började företaget ta fart.
Fick hjälp med att strukturera
Under coronapandemin fanns det inte mycket att göra på resebyrån hon jobbade på. Däremot blomstrade Snälla Alice och Josefine bestämde sig för att satsa fullt ut. 2022 släppte hon sin andra kollektion och fick hjälp med ett lån via Almi. Då fick hon även tips om att kontakta Business Region Göteborg och hon gick sin första kurs – workshopserien Driva.
– Det var då min strategiska företagsresa började. Tidigare var allt lite mindre planerat. Nu fick jag hjälp att samla ihop trådarna och strukturera upp företaget med affärsplan, ekonomi och liknande. Efter det tog företaget ännu mer fart, säger Josefine Helenius.
Fått ovärderlig kunskap
Under kursen fick hon tips om Tillväxtprogrammet och hon gick med i början av 2023. Då blev hon även tilldelad expertkonsulten Andreas Molander, som hon även haft kontakt med under Driva-kursen.
– Han har varit superbra och jätteengagerad och hjälpt mig fokusera på rätt saker. Det har varit ovärderligt att ha hans kunskap tillgänglig. Stödet från honom och andra konsulter har gett omedelbar effekt för tillväxten i företaget, säger Josefine Helenius.
Förutom den regelbundna kontakten med konsulten har hon även gått en del kurser, till exempel Säkra rätt kompetens och Hållbarhetshjulet, deltagit i olika webbinarier och gått på föreläsningar.
– Jag älskar att lära mig nya saker och har varit väldigt aktiv. Det är så skönt att få all kunskap från samma ställe och det känns väldigt lyxigt att få hjälp av så kunniga konsulter. Det blir nästan som att man har en kollega som är expert i ämnen man själv inte har koll på, säger Josefine Helenius.
Hur ser visionen ut framåt?
– Min dröm är att Snälla Alice ska ha en egen butik med en salong där vi även kan ta hål i öronen och vara med kunden hela vägen. Därför har jag utbildat mig till piercare nu. Sedan kommer jag fortsätta att ha regelbundna möten med min konsult. Jag har så mycket kvar att lära mig om hur man driver ett bolag!
Josefines 3 tips – så förvandlar du företagsdrömmen till verklighet:
1. Dröm stort. Att våga drömma och ha höga mål är en bra drivkraft.
2. Hitta basen. Det är viktigt att ha en bra grund att stå på. Att känna sitt företag och sin målgrupp samt ha koll på sin affärsidé och hur det ska gå ihop i slutändan.
3. Strukturera arbetet. När basen är satt behöver man ha en strategi för hur man ska uppnå drömmarna. Ibland kanske man behöver omvärdera dem. Drömmar och mål är ju är levande.