I en allt mer digitaliserad värld blir den digitala kompetensen viktigare än någonsin. Därför håller Högskolan Väst, på uppdrag av Skolverket, till hösten workshops med fokus på att hjälpa skolor och lärare att komma igång med programmeringsundervisning.
I dagens digitaliserade värld är informationsflödet stort och förändringstempot högt. Därför är det viktigt med digital kompetens, inte minst hos barn och unga. Även om de i stor utsträckning växer upp med tillgång till digitala verktyg och tidigt lär sig att navigera dem, har skolan i uppdrag att utveckla elevernas digitala kompetens så att de lär sig hur de skall förhålla sig till det de stöter på online. Ett viktigt verktyg i att utveckla digital kompetens är programmering.
– För oss på Högskolan Väst är digitaliseringens påverkan på människor, organisationer och samhället en viktig fråga, säger Malin Pongolini – universitetsadjunkt på avdelningen för informatik. Den digitala kompetensen är avgörande för att kunna förstå samhället vi lever i, och också kunna påverka det. Att lära sig programmeringens grunder är ett av flera sätt att förstå och bemästra den digitala världen, förklarar Malin vidare.
Workshops + kurs
I uppdrag av Skolverket satsar nu Högskolan Väst på programmeringsundervisning genom att under hösten 2020 erbjuda workshops för lärare, som ett komplement till den webbaserade kursen ”Att programmera”. Det kommer hållas fyra workshops där de som går webbkursen får möjlighet att ta emot handledning på Högskolan Väst. Malin Pongolini är en av tre lärare som kommer att hålla i dessa workshops.
– Vi vet av erfarenhet att just workshops är ett utmärkt sätt att fördjupa sin förståelse. De som deltar kommer att, aktivt och tillsammans, lösa olika programmeringsproblem. Deltagarna får här möjlighet att diskutera utifrån deras egna perspektiv och erfarenheter, förklarar Malin.
De som går kursen ”Att programmera” får välja mellan att lära sig grunderna i programmeringsmiljöerna Scratch, Python eller i Micro:Bit. Kursen riktar sig primärt mot lärare som undervisar i matematik och teknik, men anmälan är öppen för lärare i andra ämnen i mån om plats.