Mjukvaruföretaget Nitor har tagit sin medarbetarundersökning ett steg längre och inkluderar även medarbetarnas anhöriga i granskningen.
Resultatet blir en mer komplett bild av medarbetarnas arbetssituation och säkerställer att arbetsmiljön är hållbar.
IT-bolaget Nitor kompletterar sina medarbetarundersökningar genom att inkludera medarbetarnas nära och kära. Målet är att få en bättre helhetsbild av medarbetarnas mående kopplat till hur arbetet påverkar deras hälsa.
När den senaste undersökningen genomfördes nu i april ser man bland annat att 55 procent av de anhöriga ger Nitor bästa betyg som arbetsgivare på en skala av 1-10, och hela 58 procent på frågan om Nitor tar hänsyn till medarbetarnas behov av distansarbete.
– Det är viktigt för oss att våra medarbetare mår bra. Det är vårt starka fokus på att skapa en hållbar arbetskultur som har lett till att vi tittat på hur vi kan utveckla medarbetarupplevelsen, vilket undersökningen är en del av, säger Sebastian Uramek, vd Nitor Sweden.
Den kompletterande undersökningen riktar sig till medarbetarnas anhöriga, vilket inkluderar partners, barn, föräldrar, mor- och farföräldrar, syskon och vänner.
– Genom att fråga närstående om deras erfarenheter av Nitor som arbetsgivare, får vi ett bredare perspektiv bland annat på våra medarbetares balans mellan arbete och privatliv. Det är viktigt eftersom vi vet att medarbetare stannar längre hos oss och även presterar bättre om de just har en bra balans mellan arbetsliv och privatliv, säger Sebastian Uramek.
Frågorna i undersökningen ger även svar på om de anser att Nitors medarbetare har ett hållbart arbetstempot, om Nitor som arbetsgivare är flexibel i vardagssituationer och tar hänsyn till sina medarbetares behov av distansarbete, samt om de upplever att Nitor värdesätter sina anställda.
– På Nitor är vårt mål att bygga en kultur av engagemang på många olika nivåer. Den här enkäten är ett utmärkt exempel på hur vi strävar mot detta mål, som ett tillägg till de mer traditionella medarbetarundersökningarna vi genomför regelbundet, säger Sebastian Uramek.
Även om resultaten i undersökningen visar att medarbetarna har en bra balans mellan arbete och privatliv, är det en löpande åtgärdspunkt för Nitor.
Medarbetarna utbildas om vikten av en bra balans i livet, hur man tidsplanerar på bästa sätt och att man tidrapporterar korrekt.
I Finland har Nitor genomfört undersökningen vartannat år sedan 2015, och där vann man senast i mars Magnet Employer Branding Awards samt Magnet Most Engaging Employee Advocacy Initiative för initiativet. Undersökningen har genomförts i Sverige vartannat år sedan 2017.