Den roll som yrkesverksamma inom teknik spelar i resebranschen och i ekonomin i stort är viktigare än någonsin tidigare.
Dessa skickliga individer främjar innovation, driver effektivitet och stöder den digitala omvandlingen av hela branscher.
När teknikföretag funderar på hur de ska rekrytera och behålla personal 2025 behöver de en djupare förståelse för vad som motiverar dem och hjälper dem att blomstra.
Amadeus presenterade nyligen resultat från en ny oberoende global studie, ”Innovating the Culture of Tomorrow”.Studien utforskar svaren på dessa nyckelfrågor genom att fånga upp de fem prioriteringar som är viktigast för teknikspecialister på åtta marknader:
1. Nästan alla (94%) inom teknikbranschen ser förändringar i karriären framför sig och kommer att sluta om de inte får rätt utbildning
Den tekniska arbetsstyrkan kan se att arbetsrollerna utvecklas snabbt, vilket lägger förnyad tonvikt på kontinuerligt lärande på arbetsplatsen. Omkring 40% av de yrkesverksamma inom teknikbranschen räknar med att behöva förändra sin karriär minst tre gånger för att hålla jämna steg med ny teknik, som artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML), utökad verklighet och cloud computing. Endast 6% av de tillfrågade globalt ansåg att de inte skulle behöva utveckla sina roller överhuvudtaget.
Ungefär en fjärdedel (24%) av de globala teknikproffsen anser att det företag de arbetar för inte investerar tillräckligt i deras utbildning. Förutom ekonomiska incitament anser hälften (48%) att utbildning i ny teknik är en viktig faktor för att hindra dem från att flytta.).
2. Innovation är en magnet för tekniska experter, även med högre lön
Teknikspecialister valde ”att vara innovativ” som den enskilt viktigaste faktorn när de valde en potentiell arbetsgivare, före lönen. Utöver ambitionerna var det mer än fem gånger så sannolikt att respondenter på innovativa företag (43%) än respondenter på icke-innovativa företag (8%) uppgav att de var ”mycket nöjda” med sitt arbete.
3. DE&I är ett centralt fokus för teknikspecialister, särskilt AI-ingenjörer
Fyra av fem (79%) teknikspecialister vill att företaget de arbetar för ska bevisa att det arbetar med mångfald, rättvisa och inkludering (DE&I). Bland de tillfrågade teknikrollerna var AI-ingenjörer mest benägna (53%) att ranka ett företags förmåga att bevisa sina DE&I-meriter som ”mycket viktigt” – 33% över genomsnittet. Denna markanta ökning bland AI-ingenjörer är särskilt intressant mot bakgrund av den växande oron för att fördomar oavsiktligt byggs in i AI-modeller.
4. Pingisbord är ute, samarbetsytor är inne
I motsats till den populära uppfattningen att innovativa arbetsplatser behöver pingisbord och musikspelare, anser teknikmedarbetarna att en ”livlig miljö” (13%) och fritidsaktiviteter på arbetsplatsen (31%) är det som bidrar minst till att främja innovation. Att gå tillbaka till grunderna med förbättrad teknik (56%), fysiska verktyg som rätt skrivbord och utrustning (53%) och ett lugnt utrymme (49%) samt möjligheter att träffa teamet ansikte mot ansikte för att brainstorma och testa idéer (48%) ansågs istället vara det som bäst främjar innovation.
5. Förbättringar behövs fortfarande för att stödja psykologisk säkerhet och mental hälsa i teknikföretag
Att skapa rätt psykologisk miljö är också viktigt. Ungefär en av fem teknikarbetare (18%) känner inte att de uppmuntras att vara innovativa på jobbet, och ytterligare 11% anser att de inte har friheten att experimentera med sina idéer, oavsett om de lyckas eller misslyckas. Positivt är att nästan två av tre (63%) teknikspecialister känner sig bekväma med att prata om sin mentala hälsa på jobbet – men det finns fortfarande arbete kvar att göra. Nästan en femtedel av de tillfrågade sa att de skulle känna sig aktivt obekväma (17%) och ytterligare 20% var osäkra på om de skulle känna sig bekväma med att prata om sin psykiska hälsa på jobbet.
”På Amadeus tror vi att innovation är hörnstenen för framsteg. Denna forskning understryker vikten av att främja en miljö där kreativitet och kontinuerligt lärande ligger i framkant. Genom att ge våra teknikspecialister möjlighet att utforska nya idéer, med stöd av en samarbetsinriktad, inkluderande och omtänksam kultur, främjar vi inte bara resebranschen utan skapar också en arbetsplats där våra medarbetare kan trivas och uppnå sin fulla potential.”
Ana Doval, Senior Vice President, People & Culture, Amadeus
Metodik
2.200 yrkesverksamma från ett brett urval av teknikroller och sektorer från åtta marknader – Indien, Frankrike, Spanien, Turkiet, Colombia, Filippinerna, USA och Storbritannien – tillfrågades under det tredje kvartalet 2024. Respondenterna var i åldern 18-55+ och är anställda inom ett representativt urval av teknikyrken. De öppna frågorna analyserades av Mercury Analytics.