Både socialt umgänge och kunskapsutbyte med kollegorna prioriterades bort under pandemin.
Men nu har trenden vänt och vi vill både träffa kollegorna igen och vara tillbaka på kontoret.
Det visar en Sifo-undersökning som konsultföretaget Kvadrat låtit göra.
Undersökningen visar att en tredjedel (32 procent) av svenskarna värderar social gemenskap med kollegor högre idag än innan pandemin. Även kunskapsutbytet med kollegorna har blivit viktigare (enligt 27 procent). Unga värderar dessa områden mycket högre än äldre.
Det är en stor svängning jämfört med förra året då samma frågor ställdes i en Sifo-undersökning hösten 2021. Då svarade nästan varannan att de tyckte att social gemenskap blivit mindre viktigt jämfört med innan pandemin. Att utbyta kunskaper med sina kollegor ansåg också vara mindre viktigt (enligt 32 procent).
– Vi är sociala varelser, men ibland behöver vi vara ifrån varandra för att inse vad vi behöver och uppskattar med kollegor. Spontant idé- och kunskapsutbyte är dessutom svårt att sätta upp på Teams-mötesagendan. Många upplever nog därför vikten av att ha en fysisk armslängd till sina kompetenta kollegor, säger Isac Hellwig, VD för Innovation och inkubatorverksamhet på Kvadrat.
I undersökningen jämförs också hur attityderna skiljer sig mellan egenföretagare och anställda. Social gemenskap är mycket viktigare för anställda än för egenföretagare.
Tillbaka på kontoret
De flesta svenskar är sedan länge tillbaka på kontoret, 43 procent är på kontoret fem dagar i veckan. Och det är man nöjd med. En övervägande andel (65 procent) av svenskarna vill jobba lika mycket på kontoret som de gör idag. Bland egenföretagare är det betydligt färre som är på kontor, 15 procent är till och med aldrig på ett kontor.
Digitala möten fortsätter
De digitala mötena som exploderade under pandemin fortsätter. Idag har sju av tio anställda digitala möten i uppemot 10 timmar per vecka. Egenföretagarna har betydligt färre digitala möten och hälften av dem har inga digitala möten alls.
– Vi har blivit bättre på att välja mötesform efter olika syften. Egenföretagare måste dessutom vara extra noga med vad de lägger sin tid på och har också i större utsträckning möjligheten att välja vilka möten som verkligen skapar värde, säger Isac Hellwig.