Rekryteringsbehovet inom vård och omsorg kommer att vara stort framöver.
Enligt Sveriges kommuner och regioner kommer 27 procent av dem som tillkommer på arbetsmarknaden år 2029 behövas inom kommunal vård och omsorg.
Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad har därför tagit ett vågat steg för att nå ut till en yngre målgrupp med sin nya rekryteringskampanj.
Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad har tillsammans med produktionsbolaget ACME Gruppen tagit fram en kommunikationskampanj som inte bara handlar om att locka till vårdyrket, utan primärt om att väcka känslor och ge en inblick i en vardag där alla kan göra skillnad för någon annan. Kampanjen har som mål att locka ungdomar och unga vuxna att se kommunal vård och omsorg som en karriärväg, genom att det i kampanjen finns karaktärer som de kan identifiera sig med och relatera till.
En kreativ lösning för att skapa genuint intresse
Projektet fick sitt ursprung i ett behov att hitta nya vägar att kommunicera det akuta rekryteringsbehovet inom vården.
Vård- och omsorgsförvaltningen har tidigare genomfört kampanjer som går mot strömmen, men denna gång ville vi ta ett större steg.
– Det handlade inte bara om att skapa ännu en reklamfilm. Vi ville skapa något som kändes naturligt och som målgruppen är vana att konsumera, förklarar Casper Jarmo, Art Director på ACME Gruppen.
Den kreativa kärnan i kampanjen ligger i att fånga målgruppen genom en berättelse som tittarna kan se och spegla sig själva i. ACME Gruppen valde att använda sig av en filmtrailer. Inte för att marknadsföra en film, utan för att på ett tidseffektivt sätt skapa en dramatisk och känslomässig berg-och dalbana.
Ett tätt samarbete för framgång
Det nära och kreativa samarbetet mellan vård- och omsorgsförvaltningen och ACME Gruppen har varit nyckeln till projektets framgång.
– Att arbeta med ACME har varit otroligt givande. De har förstått vår vision och våra behov från dag ett. Resultatet är något vi verkligen kan vara stolta över, säger Daniela Fernández, marknads- och kommunikationschef på vård- och omsorgsförvaltningen.
Från vardag till hjälte
Kampanjens hjärta ligger i historien om Ana och Yarek, två unga personer som genom sitt jobb inom vården utvecklar en stark vänskap och emotionell koppling till yrket. Deras resa pendlar mellan utmaningar och segrar, och ger en stark känsla av att alla kan vara hjältar i sin egen vardag. Det är en berättelse om sorg och lycka, om att överkomma både privata och arbetsrelaterade hinder, gemenskap och förverkligande av drömmar. Allt berättat genom en modern och emotionell lins.
Kampanjen lämnar ett bestående intryck
Kampanjen startade den 10 februari och riktar sig framför allt till de unga som ska ta steget ut på arbetsmarknaden.
– Vår kampanj har förändrat vår kommunikationsstrategi. Vi har utvecklat och spetsat vår kommunikation, information och marknadsföring i alla våra kanaler så att vi verkligen når målgruppen och ger dem vad de söker efter, avslutar Daniela Fernández.
Se filmerna