En ny undersökning från Aberdeen Strategy & Research utförd på uppdrag av Workday, visar att flertalet tjänsteföretag står inför flera utmaningar och kämpar för att hantera sin personalstyrka, sina projekt och ekonomiska prognoser på ett effektivt sätt.
Vi vill som sagt gärna erbjuda denna nyhet exklusivt till dig/er om du tror att det kan vara intressant för era läsare.
I undersökningen, som gjordes under våren 2022, medverkade totalt 740 tjänstebolag inom EMEA-regionen med fler än 1000 anställda, alternativt 500-999 anställda med en omsättning på minst 250 miljoner dollar, varav 20 från Sverige. Resultaten visar att störningar i leveranskedjan och den fortsatta effekten av den senaste tidens globala händelser pressar ned rörelsemarginalerna och skapar allt svårare logistiska utmaningar.
Enligt undersökningen är de fem största utmaningarna för tjänsteföretag följande:
- Kundernas allt mer detaljerade budget/kostnadsuppföljning (26 %)
- Oförmåga att matcha de anställdas färdigheter med lämpliga projekt (21 %)
- Internt tryck att fortsätta projekt som istället borde avslutas (20 %)
- Svårigheter att samarbeta i globala team (19 %)
- Oförmåga att hantera förändrade kundförväntningar (19 %)
De företag som utmärkte sig positivt standardiserar sina processer för att hantera nya förfrågningar i större utsträckning.
De är också 71 % mer benägna att samarbeta med kollegor i realtid gällande rapporter och instrumentpaneler och 89 % mer benägna att fördela resurser redan under offertfasen.