Adlibris stärker upp sin organisation med den nya rollen Chief OperatingOfficer.
Adlibris värvar Ola Toresten med gedigen erfarenhet av förändringsledning från roller som e-handelschef, CIO och affärsutvecklingschef på Akademibokhandeln och Bokus, CIO på Åhléns och nu senast som kommersiell chef på Early Bird.
Ola kommer att bidra med expertis kring teknisk transformation, supply chain och affärsutveckling med kundupplevelsen i fokus.
Jag är väldigt glad över att ha kunnat locka Ola till Adlibris. Det här är en nyckelroll för Adlibris fortsatta tekniska transformation och för att vi ska bli ännu mer effektiva och kundfokuserade. Jag har jobbat med Ola som motpart under flera år och vet att han är riktigt vass och har fina ledaregenskaper. Med Ola på plats kommer vi att bli snabbare och än mer affärsorienterade och vi kommer att kunna accelerera den positiva försäljningstrend vi är inne i, säger Jonas Karlén, vd Adlibris.
Den nytillsatta rollen Chief Operating Officer kommer att vara ansvarig för tech, transformation och på sikt även logistik och blir ett centralt tillskott i Adlibris ledningsgrupp.
Jag ser verkligen fram emot att bidra till Adlibris utveckling och transformation samt att få möjligheten att jobba på ett av Sveriges starkaste e-handelsföretag, tillsammans med all den kompetens som finns inom bolaget, säger Ola Toresten.
Utöver tunga chefsroller på Early Bird, Åhléns, Akademibokhandeln och Bokus har Ola även varit CIO på KF Media och konsult med uppdrag inom bland annatretail, digitalisering och förändringsledning.
Tjänsten tillträds den 18 november.
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar och det senaste inom spel, pyssel, garn
och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris är en del av Bonnier Group och i Adlibris verksamhet ingår
även Campusbokhandeln och Pocket Shop.