Definitionen av hur framtidens arbetsmiljöer kommer att se ut är i ständig rörelse. En del förespråkar en återgång till pre-corona, andra pekar på det omöjliga i att backa tiden och somliga blickar istället framåt mot en hybrid, där hemmakontoren ökar i styrka och samlingen av personalen på renodlade kontor fasas ut.
Vi såg under våren 2020 en explosion i användning av videomöten, en våt dröm för alla teleoperatörer och bredbandsleverantörer och inte minst tjänsteleverantörer som Microsoft (ZOOM), Google (Hangout), Skype med fler som i åratal marknadsfört och sålt in video som alternativt till exempelvis flygresor för att kunna mötas i person.
När samhället tvingades att använda de digitala tjänsterna för att hålla ekonomin flytande blev det till det nya normala. Det är som inom psykologin; att om tillräckligt många säger en sak eller gör en sak så blir det en slags sanning eller vedertaget sätt att arbeta, som är svårt att ifrågasätta.
För oss på Omniarch har vi jämte kraftig tillväxt på personalsidan anammat en slags hybrid av remote-first; flexible-first, där vi i skrivande stund har ett kontor i centrala Stockholm utifrån att ledningen och flera av våra medarbetare bor där (i Stockholm, inte på kontoret).
Många medarbetare i vårt team bor dock inte i Stockholm. En del har aldrig satt sin fot på kontoret trots att de varit del av The Omniarchers under flera månader. Det beror dels på pandemin men också för att vi ser ett värde i att förädla teamet utifrån kompetens i första hand. Var en medarbetare befinner sig rent fysiskt är sekundärt.
Prithwiraj Choudhury är en professor vid Harvard Business School och forskare inom framtidens arbetsmiljöer (Future of Work och Geography of Work). Hans forskning fokuserar på geografisk mobilitet och dess inverkan på produktivitet:
Att arbeta hemifrån var något som uppmanades till redan på 1970-talet i oljekrisens spår. Amerikaner som generellt spenderade en hel del pengar på bensin till sina bilar såg under kort tid oljekrisen gräva allt djupare hål i plånböckerna. Därför uppmanades anställda att jobba hemifrån eller på andra platser för co-working, med fysisk närvaro på kontoret då och då. Detta tillsammans med flexibilitet kring arbetstider gjorde att anställda enklare kunde pussla sin vardag med andra göromål såsom handling, barnomsorg och den ack så viktiga motionen (Our Work-from-Anywhere Future, HBR 2020).
Var ett arbete utfördes blev under inledningen av decenniet allt mindre viktigt. Visst var vi många som pendlade in till city, tog trapporna eller hissen upp till kontorslandskapet eller våra rum, arbetade hela dagen och gjorde det omvända på vägen ut. Tekniken som allt mer kom att prägla våra liv bidrog dock till att möjliggöra en högre grad av distansarbete
Så när vi nu ser teknikgiganterna lansera Work from Anywhere (Spotify exempelvis) är det inte bara utifrån vad som tvingades fram under pandemins inledning, det finns stöd i forskningen om att en del människor faktiskt blir mer produktiva jämfört med om samma personer skulle avkrävas pendling och vistelse i en renodlad kontorsmiljö.
De som valt Omniarch kommer med ett digitalt mindset från början. Det har öppnat upp för att söka kompetens först och geografisk plats i andra hand, om det senare ens ges relevans i uppbyggnaden och förstärkningen av The Omniarchers.
– När vi går ut offentligt eller via back channels att vi söker fler specialister är matchningen mellan våra behov och kandidatens erfarenhet samt kompetens det primära. Ja, vi har ett kontor i Stockholm och i Göteborg för den som bor i närheten och som vill sitta tillsammans med oss. Vi kan säga att arbetsplatsens bas är Stockholm och Göteborg men du kan lika gärna jobba från Åre, London eller varsomhelst i Sverige. Digitaliseringen inom e-handel har kommit så långt att du inte behöver befinna dig fysiskt hos en kund för att leverera tillväxthöjande actions. Men visst, när allt fler blir vaccinerade kommer vi förmodligen att se en återgång till hur vi verkade pre-corona, där vissa möten och events, externa som interna, helt enkelt gör sig bäst i person och inte via en skärm, säger Daniel Aronowitsch, CBDO på Omniarch.
Björn Sennbrink, Content Manager på Omniarch, ger sin syn på Omniarchs distribuerade team: Jag som kommer från över ett decennium med distansjobb i rollen som konsult ser inte avsaknaden av fysiska möten som en stötesten. Jag blir i själva verket mer produktiv när jag arbetar på distans, eftersom tid för pendling och spilltid runt det effektiva arbetet elimineras genom att jag jobbar hemifrån. När jag möter mina kollegor är det i videomöten och på Slack eller via e-post, ett arbetssätt som liknar min erfarenhet från konsulttiden och som är fullt tillräckligt för att jag ska kunna prestera. Ett uppmuntrande och vägledande ledarskap samt en hög grad av flexibilitet öppnar även upp för en god balans mellan arbetet och tiden hemmavid.
Björns upplevelse delas av många verksamma inom digitala yrken. Du som är aktiv på LinkedIn har garanterat sett inlägg där personer visar sin arbetsplats hemma. En del tar distansjobbet fullt ut och bosätter sig i en husbil eller i ett tält på ett fjäll. Vi har idag den mobila tekniken och med innovationer som Starlink finns det snart ingen plats på jorden där det saknas internetaccess.
Fast tekniken är en sak. De sociala aspekterna är fortsatt viktiga för att skapa relationer på kort och lång sikt. Inget går upp mot ett möte i person. Det är bara så vi är skapta, människor är sociala varelser och när vi tvingats bli digitala i våra professionella relationer går vi miste om kroppsspråket och de informella tillfällen att connecta med våra kollegor och kunder.
Samanta Morgenstern, Senior E-commerce Consultant, utvecklar: När pandemin inleddes blev fler mer skenbart produktiva och definitivt mer upptagna eftersom allt kallprat, alla små sociala interaktioner på väg in i konferensrum, i trappan eller i de gemensamma utrymmena eliminerades; istället krävde varje typ av synkronisering ett avsatt möte. Onlinemötena lämpar sig inte heller för kallprat utan har en mer fokuserad karaktär. Efter ett tag smög sig dock känslan av att vara oförankrad in. Är jag fortfarande en del av helheten? Jobbar jag i rätt riktning? Jag tror att många bolag underskattade effekten av att de informella avstämningarna helt försvann.
Hong Kong calling: Hans Edlund, COO och Partner på Omniarch, hade i över ett år sin hemvist i Hong Kong. Ingen, förutom någon enstaka, hade under 2020/2021 förmånen att träffa Hans i person fram till kickoffen i augusti 2021.
Trots ett fysiskt avstånd om ca 800 mil ledde Hans Edlund Omniarch-teamets arbete, hade en aktiv roll på exempelvis kundmöten och för de som mötte Hans i Google Meet så hade han lika gärna kunnat sitta i byggnaden bredvid.
– Att jobba från Hong Kong har haft sina utmaningar med tanke på tidsskillnaden. Samtidigt fanns det såklart fördelar, när mina kollegor i Sverige låg och sov hade jag redan möjlighet att fokusera på mina projekt. Utmaningen var givetvis att det blev ganska många sena möten.
Att leda på distans: Omniarchs VD Pelle Pettersson har sen unga år befunnit sig i gränslandet mellan management och operativa framgångar. Han har en gedigen erfarenhet av att driva tillväxt i andras bolag och med Omniarch fått realisera insikter i det egna teamet:
– Det är en stor utmaning att växa ett bolag med så stor del av medarbetarna på distans. När vi gick in i pandemin var vi ett dussin. Vi hade kunnat ses i person och så över en natt kunde vi inte det längre. Ett år senare har vi tredubblat personalen, fått vara med på en fartfylld intern tillväxt och innan vi i augusti 2021 körde vår äventyrs-kickoff var det flertalet som jag inte träffat i person tidigare. Månatliga one-on-ones i alla ära men att kunna mötas i person är svårslaget i jämförelse med att ses i videomöten eller höras på telefon.
Omniarch Adventure Kickoff ägde rum på Äventyrens ö, en kort båttaxiresa från Skeppsdal nordost om Åkersberga. Äntligen hade vi förmånen att mötas i person, lära känna varandra och utmana oss själva fysiskt på äventyrsbanan + socialisera på ett vis som varit omöjligt tidigare, där vi varit begränsade av räckvidden hos de digitala verktygen.
– Det är med en glädjetår i ögat som jag nu kan blicka bakåt och se vad teamet åstadkommit. Vi har börjat mogna som bolag och en organisationsförändring i början av 2021 har skapat en organisatorisk plattform att bygga vidare på. Samtidigt är vi något av en startup där vi jobbar med ständiga förbättringar och ifrågasätter om nulägets sätt att arbeta ska vara eller förädlas.
– Vad jag ser som framgång i att växa ett bolag med medarbetare på distans handlar om att aldrig släppa taget. Det är på-med-klättersele ala zip-line på kickoffen som gäller varje dag. Slack-kanalerna är aktiva på daglig basis, ett telefonsamtal är en armlängds avstånd bort och jag som VD jonglerar tillväxt med återkommande check-ins. Jag känner även tacksamhet över förmånen att få ha kollegor som i sig själva finner motivationen att fortsätta driva på, även om jag från tid till annan av affärsmässiga skäl inte är lika tillgänglig nu som när vi var ett dussin Omniarchers.
Omniarch som bolag hade redan före pandemin ett synsätt som främjade flexibilitet kring medarbetarens val av fysisk plats för arbetets utförande. Pelle Petterson, VD:
– När vi startade Omniarch hade vi (och har fortfarande) en grundsyn på arbetsplatsen, som den plats där en medarbetare är mest effektiv. Om det en dag är något av våra kontor, hemma eller på fjället spelar ingen roll så länge personen levererar ett resultat. Jag tror att vi även fortsättningsvis kommer att få se modeller för arbete med en högre grad av flexibilitet ur våra perspektiv som arbetsgivare.
– Fast viktigt att inte glömma bort är att när vi förespråkar en hög grad av flexibilitet kommer det även med ett stort ansvar på oss som ledare. En medarbetare som många dagar i streck levererar digitalt behöver den personliga återkopplingen. Därför jobbar jag med en modell där jag minst en gång per månad sitter ner och har avstämningar, identifierar behov kring hur jag kan hjälpa en medarbetare och med kunskapsdelning som en primär KPI hos oss skapas möjlighet för den som vill att mötas digitalt flera gånger varje månad. Vi har även månadsmöten online där alla får del av hur vi utvecklas som bolag. Det senare är extra viktigt att dela när vi ses så sällan.
– Från mitt perspektiv som VD för Omniarch tycker jag det är viktigt att framhålla att vi förespråkat flexibilitet redan från start. Pandemins verkningar i samhället och framtvingandet av distansarbete för många påverkade såklart oss också. Vad vi kunde se var dock en fortsatt hög leveransförmåga från hela teamet, trots att vi möttes allt mer sällan. Nu när vi börjar skönja post-corona håller vi fast vid grundtanken om att en medarbetare förväntas jobba från den plats där han eller hon är som mest effektiv. Arbetsplatsen kan vara var som helst, avslutar Pelle Petterson.