Personios mjukvara gör livet lite smidigare för HR-avdelningar runt om i Sverige.
Inte minst genom att förenkla viktiga uppgifter som rekrytering, ledning och personalutveckling.
Ett företag som använder sig av Personios tjänster är Nextory, en internationell streamingtjänst där kunder kan läsa och lyssna på hundratusentals böcker.
Nextory har beskrivits som ett Spotify för ljud- och e-böcker. Målet med Nextory är att göra världens böcker tillgängliga för så många som möjligt.
– Vi tror att läsning leder till ökat välmående och utgör en av grundstenarna i en demokrati. Många av våra medarbetare tror på vårt “purpose” och drivs av att öka läsandet, berättar Sandra Forsberg som är HR-chef på Nextory.
Personios mjukvara används av Nextory. Eftersom Nextory verkar i en internationell miljö fanns det bland annat ett behov av att kunna hantera flera olika legala enheter. Det kan röra sig om semesterlagstiftning som skiljer sig åt mellan länder, olika helgdagar med mera.
– Vi behövde också kunna få olika rättighetsnivåer och kunna lägga in både interna och externa resurser. Att det fanns ett onboarding-flöde var därmed ett stort plus för oss när vi valde just Personio. Vi ville arbeta i en lättanvänd miljö och kunna lägga till massor av olika attribut, berättar Sandra Forsberg och fortsätter:
– I en organisation som är “cross-functional” behöver datan taggas på flera nivåer. Team, kompetens, kontor, teamlead, people manager och så vidare.
Sandra Forsberg berättar att man har upplevt flera effektiviseringar efter att man börjat använda sig av plattformen från Personio på företaget.
– Att enkelt kunna ta del av aktuell och historisk “people data” är ett bra exempel på det. Inom HR har vi fått ett mycket bättre och säkrare flöde kring just detta.
Både Sandra Forsberg och hennes kollegor på Nextory uppskattar att arbeta med tjänsten. Bland annat är det många chefer på företaget som nämnt att de uppskattar tillgången till information som man får genom plattformen.
– Plattformen erbjuder en bra användarupplevelse. Det är snyggt, tydligt och fint att titta på. För oss kändes det ”lagom komplext”. De stora systemen är just för stora och kräver mycket tid och resurser. Vi har inte behövt avsätta interna resurser särskilt mycket men ändå fått upp det relativt snabbt. Genom att använda Personio har vi minimerat antalet fel som kan härledas till den mänskliga faktorn, och vi kan lätt tvätta data och se över om något ser tokigt ut.
En annan viktig och uppskattad funktion är det faktum att det erbjuds en snabb och effektiv supportfunktion till Nextorys anställda som använder sig av plattformen.
– Även integrationen med Slack kring frånvaro och födelsedagar gör att det blir lite extra kul att arbeta i Personio, avslutar Sandra Forsberg.