Mathias Berg, för närvarande Vice President, Head of Advertising Nordic och vice VD för TV4, kommer att ingå i Telia Companys koncernledning som Senior Vice President och chef för TV & Media, då han efterträder Casten Almqvist som lämnar Telia Company den 1 december 2022.
Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, säger:
“Jag är glad och stolt över att befordra Mathias till rollen som Senor Vice President och chef för Telias TV & Media-verksamhet och att välkomna honom till vår koncernledning. Mathias omfattande branscherfarenhet, kommersiella fokus och djupa förståelse för Telias TV & Media-verksamhet, där han haft olika ledande roller inom TV4 Media under de senaste åtta åren, gör honom till den perfekta kandidaten att efterträda Casten och leda TV4:s och MTV:s verksamheter in i deras nästa spännande, mer digitala, fas.”
Mathias Berg efterträder Casten Almqvist som lämnar Telia Company efter att ha lett TV4 och MTV under mer än ett decennium, varav de senaste tre åren som chef för Telias TV & Media-verksamhet.
”Jag vill understryka mitt stora och hjärtliga tack till Casten Almqvist som varit en enastående ledare för Bonnier Broadcasting och Telias TV & Media-verksamhet under totalt 11 år. Under Castens ledarskap blev TV4 Europas mest lönsamma kommersiella mediebolag, vilket det är än idag. När Casten nu lämnar Telia efterlämnar han ett starkt arv för Mathias att bygga vidare på i den här nya digitala eran.”
Telia Company meddelar idag också planer på att förenkla TV & Medias verksamhet, vilket sätter användarupplevelsen i centrum för den kommande organisationen.
TV & Media kommer, under Mathias Bergs ledarskap, att konsolidera allt sitt TV- och streaming-innehåll under TV4 och MTV, för att erbjuda mer flexibilitet för användarna och en starkare uppsättning produkter för annonsörer.
Mathias Berg säger: “Telias ambitiösa transformation bygger på TV4:s och MTV:s digitala framgångar och jag är mycket glad över att få leda verksamheten under dess nästa fas i den här transformationen. Genom att föra samman våra resurser inom TV och streaming, för att bygga en nationell innehållsdestination, möjliggör vi för en stark användarupplevelse oavsett hur, var och när användarna vill konsumera vårt fantastiska innehåll.”
Framöver kommer TV4 i Sverige och MTV i Finland att erbjuda såväl TV-kanaler som reklamfinansierade (AVOD), en hybrid av reklam- och prenumerationsbaserade (HVOD), samt prenumerationsbaserade streamingtjänster (SVOD), vilket stärker deras lokala starka positioner genom en plattformsoberoende strategi. Som del av det initiativet kommer C Mores premiuminnehåll överföras till streamingtjänsterna TV4 Play och MTV Katsomo, vilka kommer att erbjuda ett fokuserat nordiskt premiuminnehåll.