Rekryterings- och konsultföretaget TNG lyfter vikten av att arbetsgivare satsar på bra onboarding av nya medarbetare.
Inte minst utifrån ett långsiktigt Employer Branding-perspektiv.
I en ny guide – som riktar sig till chefer och HR-specialister – har TNG samlat 15 konkreta tips för en lyckad introduktion.
Onboarding handlar i grunden om att ge nyanställda rätt verktyg och förutsättningar för att komma in i sin nya roll och på den nya arbetsplatsen. Vinsten för arbetsgivaren är inte bara att medarbetaren snabbare kommer in i sina arbetsuppgifter och trivs bättre. Onboarding handlar lika mycket om att långsiktigt bygga ett starkt Employer Brand. För att i förlängningen öka sina chanser att sticka ut och locka personer med rätt kompetens till verksamheten.
En lyckad onboarding kan också bidra till en lägre personalomsättning, vilket både sparar tid och pengar för företagen.
– Att satsa på en bra onboarding är ett konkret verktyg för att bygga företagets Employer Brand och stärka sin position som en attraktiv arbetsgivare. Något som blir allt viktigare då konkurrensen om talangerna hårdnar i många branscher. Därför är det väl värt att lägga tid på att arbeta fram en välplanerad introplan så att den anställda får bästa tänkbara start på jobbet. Jag är övertygad om att det leder till bättre trivsel och att personen i förlängningen väljer att stanna längre på arbetsplatsen, säger Maria Nordenhem, HR-chef på TNG.
4 vinster med en lyckad onboarding
- Produktivitet snabbare. En medarbetare som snabbt får rätt förutsättningar att klara sitt jobb tenderar att komma in i sina arbetsuppgifter och börjar leverera snabbare.
- Större engagemang. Att få tid att lära känna en arbetsplats och sina kollegor genom en välplanerad introplan ökar chansen för att personen får ett större engagemang för verksamheten och arbetsuppgifterna.
- Minskad personalomsättning. Genom en bra onboardingprocess är chansen större att den nyanställda kommer trivas bättre – och därmed stanna längre på arbetsplatsen. Något som sparar tid och pengar på sista raden.
- Starkare Employer Brand. Genom en bra introduktion bygger och stärker ni ert arbetsgivarvarumärke som en attraktiv arbetsgivare – både nu och på sikt. En bra onboarding vittnar nämligen om att ni är en arbetsplats som värnar om era anställda från första dagen. Och ger dem rätt verktyg och utbildning för att göra ett bra jobb. Något som säkerligen kommer att spridas bland kollegor i branschen och i förlängningen till personer (med rätt kompetens) som kan tänka sig att söka jobb hos er i framtiden.
Guide med konkreta tips till chefer och HR-specialister
I den nysläppta onboarding-guiden har TNG samlat 15 konkreta tips för att ge nya medarbetare bästa tänkbara start på jobbet. Materialet riktar sig till både chefer och HR-specialister som vill förbättra sin process kring introduktion av nya kollegor.
Vill du veta mer? Ladda ner hela guiden kostnadsfritt här!