[krönika] Allt har sin tid, fet-TV, telefoner med nummerskivor, vänstertrafik.
Men allt det där hör till det förgångna. Om bara 150 arbetsdagar kommer vi att kunna skriva upp 3G på listan över teknik som haft sin tid, teknik som är daterad.
Och likt vänstertrafiken hade ett bäst före datum, finns det datum även här. Om ytterligare litet tid kommer GSM att stängas ned och adderas till listan. Inom bara 150 arbetsdagar kommer den gamla, föråldrade 3G-tekniken att vara ett minne blott.
Det är dags att rycka upp sig och ta itu med de utmaningar som ligger framför oss. Tappa inte bort dig i navelsurfande och förnekelse. Tiden är att agera är nu. Jag kan ju knappast använda ordet proaktiv om du inte börjat med teknikskiftesövergången redan nu, men det är hög tid att agera för att undvika att hamna i ett hav av kaos när 2G- och 3G-näten försvinner. Framtiden väntar inte på oss, det här måste vi styra upp redan idag!
Vid den senaste uppdateringen från PTS av nuläget på marknaden gjordes det tydligt att många företag inom kommunikationssektorn har svårt att identifiera vilka av deras uppkopplade lösningar som kommer att drabbas. Vi är vana vid den snabba tekniska utvecklingen, men den här gången är det inte bara en ny telefonmodell eller en uppdaterad app vi pratar om. Det handlar om att omvandla hela vår tekniska infrastruktur för att möta framtidens behov, och många känner sig osäkra. Inte osäkra på hur 4G fungerar, utan osäkra på om de kan mena allvar. Stängs verkligen 3G? Andra är osäkra på vilka lösningar som använder 3G eller GSM i verksamheten.
Vi kan inte längre luta oss tillbaka och hoppas på att någon annan ska lösa problemen åt oss. Det är dags att kartlägga alla våra uppkopplade lösningar och identifiera vilka som är beroende av 2G och 3G. Det kan vara allt från säkerhetssystem och M2M-lösningar till äldre tekniska system som måste bytas ut. Så hur gör man då, om man inte har koll? Be din operatör klargöra om något av dina SIM-kort löpande använder 3G för anslutning, det kan de se i sina system.
Försök identifiera enheten eller i värsta fall, pausa SIM-kortets abonnemang och se vem som skriker högt (men säg för guds skull till innan så det inte är ett kritiskt system).
Vi måste vara realistiska. Tiden är knapp, och vi har inte råd att skjuta upp detta. Vi måste börja agera nu för att undvika kaos och störningar i vår verksamhet när de gamla näten stängs ned. Så även “brandövningen” ovan är snart verklighet, vet alla i verksamheten om det?
Teknikskiftet är inte bara en fråga om att byta ut enheter och uppdatera tekniska system. Det handlar också om att planera och samarbeta. Vi måste vara proaktiva och kommunicera med våra samarbetspartners, leverantörer och kunder för att säkerställa en smidig övergång till de nya teknologierna. Genom att samarbeta kan vi minimera risken för problem och kaos.
Vi har överlevt milleniebuggen, och jag som kommer ihåg den kan dra vissa paralleller, det här är precis på samma nivå, det är system vi har svårt att identifiera som vi måste säkra upp. Så har du någon på kontoret som ansvarade för milleniebuggen och vet hur de gjorde då? Bra, då har du en källa till kunskap att ösa ur!