Hem Nyheter Världen blev hans spelplan

Världen blev hans spelplan

Av Redaktion

[PÅ STAN MED] Kenneth Fredriksen är Executive Vice President of CEE & Nordic på Huawei. Han har alltid fullt i sin kalender. Därför blir vi extra glada när han avsätter tid för ett samtal med IT-Kanalen.

Med tanke på den mediebevakning som Huawei och Kenneth levt med under en period vore det inte underligt alls om han hade varit stressad och kortfattad under vårt möte. Det visar sig snabbt att den farhågan inte stämde alls. Kenneth är avkopplad, lättsam och öppenhjärtig. Han delar med sig av den resa som han har gjort sedan han flyttade hemifrån vid 19-års ålder.

Nordens yngste direktör!

Kenneth berättar att hans föräldrar kommer från enkla förhållanden i norra Norge. Uppväxten i Oslo beskriver han som trygg och rik på kärlek även om de ekonomiska ramarna var snäva.

”Vi hade det bra hemma men jag kände ganska tidigt att jag ville upp i värdekedjan. Jag kan inte säga att jag hade någon uttalad dröm om att bli företagschef. Däremot hade jag starka åsikter och jag sa tydligt ifrån om något inte passade. Familj och släkt kallade mig skämtsamt för Direktören när jag var i femårsåldern”, berättar han med ett skratt.

Om det var hans önskan om att komma högre i värdekedjan eller om det var hans genuina intresse för det internationella livet som var drivkraften är oklart men år 1997 flyttar Kenneth till England och börjar studera ekonomi i Birmingham.

Den internationella resan tar fart

I slutet av de studierna är Kenneth hemma i Oslo och besöker en konferens. Där träffar han en person som kommer att bli hans chef. Året är 2000 när han flyttar till München och börjar på Siemens.

”Även om jag hade genomgått en ekonomutbildning så var jag inte främmande för andra utmaningar. På Siemens arbetade jag inledningsvis med 3G-teknologi, främst inom Norden och Baltikum. Jag tror att mitt bidrag till verksamheten då mest bestod i mina tankar kring ”Go to market”-strategin. Jag var inte Tech-orienterad från början och även om jag är väldigt tekniskt kunnig idag vågar jag ändå påstå att en av mina styrkor är att jag har en bred erfarenhet”, säger Kenneth.

Intresset för Telecom väcktes under åren på Siemens och efter några år sökte han sig vidare. Först till Nortel och därefter till den kinesiska Telecomjätten ZTE där han började 2007. Han arbetade bland annat med att bygga upp deras verksamhet i Europa. Bland kunderna fanns bland annat Telenor.

Vid årsskiftet 2011/2012 börjar Kenneth sin framgångsrika resa inom Huawei. Även här var han med om att bygga upp den europeiska verksamheten. Erfarenheterna från ZTE kom väl till pass inte minst när det gäller den kinesiska företagskulturen. Han var den förste icke-kinesen som blev landschef på Huawei.

”Jag trivs mycket bra med vår företagskultur. Fokus ligger på att skapa värde för kunderna. Vi är det femte största företaget när det gäller investeringar i forskning & utveckling. I Sverige har vi 70-80 % lokalt anställda vilket bidrar till att vi har en bra mix av den kinesiska och svenska företagskulturen. Vårt dna är en konkurrensfördel”, menar Kenneth.

En teknisk kapplöpning

Det är ingen hemlighet att Huawei har stött på motgångar i samband med 5G-auktionen i Sverige. Vi frågar honom hur han ser på den utvecklingen?

”Jag tror på öppenhet och transparens. Det är en av flera anledningar till att jag trivs så bra på Huawei. Jag har full respekt för de åsikter som luftas i media avseende den pågående 5G-auktionen. Däremot har jag svårt att förstå att en aktör, som vi, ska straffas för att vi har ett huvudkontor som ligger i Kina. Om du gör en jämförelse med till exempel bilindustrin kan du konstatera att vi lever i en global värld där samarbete föder framgång. Om du köper en bil från USA, Europa eller Asien är det i första hand designen som skiljer sig åt. Grundkomponenterna är i många fall tillverkade på samma ställe. Frågan blir då om en bil är mindre säker än en annan bara för att tillverkarens huvudkontor ligger i ett speciellt land”, svarar han retoriskt.

”När det gäller användandet av den nya tekniken ligger Sverige generellt sett långt fram. Spotify och Klarna är två exempel på det. Jag tror att den pågående pandemin har fått alla att inse att vi kan utnyttja den mycket mer. För oss är det viktigt att tekniken är tillgänglig för alla. Potentialen är mycket stor med den nya tekniken. 5G är en av flera plattformar för de områden där vi kommer att se en otrolig utveckling, nämligen AI och IoT. Det pågår en teknisk kapplöpning där jag tror att alla vinner på att samarbeta över gränserna”, fortsätter Kenneth.

Säkerheten är essentiell

Vi pratar vidare om hur han ser på IT-säkerhet och digitalisering. Han menar att alla aktörer inom Informations- och Kommunikationsteknik (IKT) självklart vill ha säkra lösningar. Hoten kommer utifrån. Den i särklass största risken är den mänskliga faktorn som är större än risker kopplade till hård- och mjukvara.

”För oss är det viktigt att tekniken är tillgänglig för alla, även fattiga länder där infrastrukturen är bristfällig. Det är viktigt med öppna lösningar och ingen ska lämnas utanför. Den stora revolutionen är inom AI och det möjliggörs av 5G. Det är för lite fokus på den digitala utvecklingen och Europa riskerar att halka efter. Jag upplever att det saknas en strategi i Europa. Dessutom har Kina och USA en fördel av att de har stora hemmamarknader. Europa måste samarbeta mer för att skapa en motsvarande hemmamarknad”, förklarar han.

Olika kulturer är lärorikt

Han återkommer flera gånger under vårt samtal till sitt genuina intresse för olika kulturer och han vet vad han pratar om. Kenneth har arbetat i ett stort antal länder/regioner välden över eller vad sägs om; Thailand, Malaysia, Bangladesh, Indien, Pakistan, Egypten, Ungern, Montenegro, Serbien, Storbritannien, Baltikum, Norden, USA, Ukraina och Polen. Dessutom har han självklart spenderat mycket tid på olika uppdrag i Kina.

”Jag är övertygad om att språket är nyckeln till framgång när du jobbar i nya länder och kulturer. Det handlar inte bara om att kunna kommunicera med varandra. Det handlar om att kunna bidra till innehållet i ett företags värdegrund oavsett var i världen du råkar befinna dig”, säger han.

Kenneth reser, normalt sett, cirka 150 dagar om året. I år har den pågående pandemin ändrat på det. Vilka effekter har hans resande haft på hans liv?

”Jag har alltid haft ett uppriktigt intresse för det internationella livet. I takt med att jag har vuxit upp så har självklart familjen blivit en viktig del i mitt liv. För att lösa det livspusslet har jag och min familj ibland fått hitta nya vägar för att få mer tid tillsammans. Ett exempel är när familjen flyttade till Bangkok för att vi skulle kunna leva nära varandra, trots mina uppdrag”, svarar Kenneth.

Vi avslutar med att fråga honom om hur han ser på sitt eget ledarskap?

”Det är alltid svårt att recensera sig själv. Mitt tidigare idrottande, främst inom fotboll, tror jag har format en del av min ledarstil. Att som ledare föra sitt team mot ett gemensamt mål. Jag har en ledarstil som präglas av direkt och tydlig kommunikation. Jag gillar konstruktiva lösningar och jag är målinriktad. Jag är nog en tävlingsmänniska som vill vinna matcher, tillsammans med mitt team”, avslutar Kenneth Fredriksen med ett skratt.

Vi önskar honom lycka till i kommande matcher.

Privat

Namn:                                        Kenneth Fredriksen
Ålder:                                         43 år
Bor:                                             Snarøya, utanför Oslo
Familj:                                        Fru och tre barn på 5, 10 respektive 14 år
Intressen:                                  Träning, Jogging, Längdskidor, Alpint, Hytten på fjället
Favoritläsning:                          Nyhetstidningar, fem om dagen, främst nordiska för att ha koll på sin marknad
Favoritmat:                               Thailändska köket. Gillar mat som är kryddstark men inte för ”tung”
Favorit film/TV-serie:             Seinfeld
Antal devices:                           Över 100 (!)

Relaterade Artiklar

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Läs Mera >>