Nytänk med bakvänd employer branding.
I dag släpps den nionde upplagan av pr-byrån Westanders rekryteringsbroschyr ”10 skäl att jobba på Westander”. Bland årets nyheter är ett uppdaterat ordmoln som lyfter fram de anställdas främsta argument för att inte jobba på byrån.
– Vi vill göra det tydligt vem vi söker, vilka krav vi ställer och vad vi kan erbjuda. Det är viktigt att intrycket från rekryteringsbroschyren stämmer överens med verkligheten för den som är nyanställd, säger Westanders vd Patrik Westander.
Som underlag för ordmolnet besvarade Westanders anställda följande fråga: ”Om du vill avråda en bekant från att söka jobb på Westander, vilka tre ord lyfter du då fram om företaget och jobbet som pr-konsult?” Följande ord hamnade i topp:
1. Krävande
2. Ansvar
3. Faktureringskrav
– Med våra ordmoln vill vi beskriva båda sidor av myntet. När jag själv tillfrågas om konsultjobbet på Westander pratar jag mycket om stort engagemang, kompetens och samarbete. Men jag lyfter också kvalitetskrav, resultatfokus och stort eget ansvar, säger Patrik Westander.
När Westanders anställda i stället fick frågan om att uppmuntra en bekant att söka jobb på företaget hamnade följande tre ord i topp: engagemang, frihet och utvecklande.
Westander vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar. På Årets Byrå-galan 2020 utsågs företaget till kommunikationsbranschens Bästa arbetsgivare av fackförbundet DIK, analysföretaget Regi och branschtidningen Resumé.
Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med 9 procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 52 miljoner 2019. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.