Trots en utmanande marknad har Alfix vidtagit flera åtgärder för att stärka sin lokala närvaro.
Genom rekryteringen av Fredrik Karlsson som ny teknisk konsulent har företaget stora förhoppningar om att utöka sitt nätverk, främst i Stockholm med omnejd.
I sin nya roll kommer Fredrik att stötta återförsäljare och slutkunder i regionen med bland annat teknisk support, rådgivning och produktinformation.
För att stärka sin närvaro i Mälardalen och Stockholmsområdet har Alfix anställt Fredrik Karlsson som ny teknisk konsulent. I rollen kommer han att arbeta nära företagets återförsäljare för att säkerställa att de har det som krävs för att i sin tur kunna stå till tjänst för slutkunderna.
Fredrik kommer från en liknande roll i branschen och har även arbetat som plattsättare. Det innebär att han ansluter till teamet med både teoretisk och praktisk kunskap – något han anser gynnar både honom och kunderna.
– Tidigare har jag jobbat med liknande produkter och i en liknande roll som jag nu har hos Alfix, där jag även höll i tekniska utbildningar för plattsättare. Innan dess var jag själv plattsättare i 6–7 år. Den praktiska erfarenheten hjälper mig, men lyser också igenom hos våra slutanvändare. Att få rådgivning av någon som har jobbat på samma sätt som dem, och som förstår de utmaningar de ställs inför, är mycket värdefullt. Det blir enklare att förstå varandra, vi pratar samma språk, förklarar Fredrik Karlsson.
Inte en i mängden
Alfix har en gedigen historia och har genom tre generationer och sex årtionden tillverkat och levererat produkter till kunder över hela Norden. Servicekänsla och stolthet bland medarbetarna präglar företagskulturen, något Fredrik Karlsson i hög grad ställer sig bakom.
– Alfix är ett familjeägt, mindre bolag och det var något som lockade mig mycket. Samspelet mellan de olika avdelningarna, samt över landsgränserna, innebär att beslutsvägarna är korta och att man får vara med och påverka – oavsett om det gäller produkter eller strategier. Det finns alltid en väg in till en beslutsfattare, vilket gör hela kedjan oerhört effektiv, säger Fredrik Karlsson och avslutar:
– Det märks tydligt att företaget lyssnar på vad marknaden behöver och vill ha, och vi får i vår tur vara med och utveckla både varandra och vårt utbud. Vi gör jobbet tillsammans och arbetar mot samma mål. Jag är fortfarande ett nytt ansikte hos Alfix, men jag känner redan att mitt jobb gör stor skillnad – och att jag värdesätts. Det är både roligt och viktigt.