Med 2023 års julfester bakom oss och böckerna stängda, står många företag inför nya utmaningar under 2024.
Till skillnad från områden där budgeten behöver justeras nedåt utgör företagsevent ett område som tvärtom kan behöva stärkas.
Detta då sådana investeringar hjälper företaget under tuffa tider och skapar långsiktig framgång, skriver Anna Sossi, sverigechef på företaget Kampaay.
Möten och events genomgår en stor transformation just nu. Precis som andra professionella områden handlar det om AI och dataanalys, fortsatt utveckling av hybrid- och digitala events, personalisering och ökat fokus hållbarhet. Samtidigt har vi ett krävande år framför oss där många företag behöver hålla i utgifterna. Varför är det då viktigt att fortsätta investera i företagsevent även under ett tufft 2024? Här är några argument för detta:
Medarbetarengagemang. Att höja sammanhållningen och engagemanget i företaget kommer bli oerhört viktigt 2024. Här spelar möten och events en avgörande roll i att få medarbetarna att känna tillhörighet i ett företag som drar åt samma håll och påverkar också deras vilja att lägga extra energi på utmaningarna i jobbet
Teambuildning. Event underlättar det samarbete mellan medarbetarna som är så viktigt för produktiviteten och effektiviteten. Många pratar om hur viktigt kommunikationen är i företaget – möten och events låter medarbetarna prata om hur denna kan förbättras.
Rekrytering och talanger. I ekonomiskt utmanande tider är det avgörande att kunna rekrytera och behålla medarbetare. Företagsevent bekräftar för dem som sökt sig till företaget att de valt rätt arbetsgivare. Det skapar också ett skydd mot konkurrenterna som vill locka över dem.
Arbetsgivarvarumärket. Genom att berätta om investeringarna i företagsevent även externt bidrar dessa till arbetsgivarvarumärket. Företag framstår som stabilt och stöttande före medarbetarna, deras trivsel och utveckling.
Kunskapsdelning. Möten och event är extremt effektiva som plattformar för att dela kunskap och utbilda medarbetare. Vuxnas lärande bygger på samtal och interaktion, lika mycket som att få ta del av ny information. Att investera i kompetens ökar företagets förmåga samtidigt som medarbetarna får ett viktigt tillskott i sin förmåga och värde på arbetsmarknaden.
Relationer med kunder och partners. Företagsevents utgör en oöverträffad kanal för att stärka viktiga relationer med kunder, partners och andra intressenter som har direkt inverkan på företagets resultat. Den personliga dimensionen kan inte överskattas och ofta innebär dessa möten att nya projekt och affärer kan identifieras, det vill säga rent försäljningsfrämjande.
Innovation och affärsutveckling. Genom att träffas, oavsett om det handlar om medarbetare eller med externa parter, uppstår tillfälle till idéutbyten, workshops och annat som kan stimulera företagets innovation på en mängd olika områden. Detta kan bidra till företagets arbetssätt på såväl kort som lång sikt och genera stora värden.
Motivation och produktivitet. Alla människor är beroende av motivation för göra sitt bästa. Med företagsevent som gör målen tydliga och förklarar företagets ”why” bidrar dessa till att inspirera arbetsstyrkan, hjälper dem att fokusera och bidrar därmed till företagets prestationer.
Resilience och anpassning. Företagsledningen har en skyldighet gentemot aktieägarna att skydda företagets överlevnad. Möten och events bidrar till att företaget och dess medarbetare kan anpassa verksamheten och arbetssätten mot förändringar och stå emot olika slags kriser .
Även om de ekonomiska förhållandena kan vara utmanande på kort sikt utgör företagsevent konkreta, långsiktiga investeringar i verksamheten. När sedan ekonomin sedan vänder upp ger dessa investeringar ännu större nytta. Företag som upprätthåller sitt fokus på medarbetarnas välbefinnande, utveckling och stärker sina externa relationer är också bättre rustade för långsiktig framgång