Kan medarbetares delaktighet och engagemang stärka ett företags konkurrenskraft?
Denna fråga ställs i en ny forskningsartikel från Högskolan Väst. Och svaret är: ja, på många olika sätt.
Jim Andersén är professor i hållbar utveckling med inriktning mot industriell omvandling vid Högskolan Väst. Jim är aktuell med forskningsartikeln ”Commitment capital: Bridging the gap between organizational commitment and human capital resources” som nyligen publicerades i den internationellt topprankade journalen Human Resource Management.
I forskningsartikeln studeras ett företag som utmärkt sig genom en extremt hög lönsamhet under många år, vilket har uppnåtts genom att ha oerhört lojala och dedicerade medarbetare.
– Detta är ett utmärkt exempel på den typ av “win-win”-förhållande som intresserar mig. Tidigare forskning har visserligen adresserat metoder för hur organisationer kan arbeta för att få mer engagerade och dedicerade medarbetare, men vår studie fokuserar på att påvisa nyttan med detta genom att identifiera hur medarbetares engagemang påverkar företags lönsamhet, säger Jim.
”Commitment capital” – ett nytt begrepp
I studien lanseras begreppet ”commitment capital”, som till skillnad mot det redan etablerade begreppet ”humankapital” snarare indikerar att det är en form av kapital som skapas i relationen mellan organisation och individ. Genom att fokusera på att stärka detta kapital kan både företag och samhället göra stora vinster.
– Att vara engagerad i sitt arbete är en viktig friskfaktor i organisationer och engagerade medarbetare är likaså en förutsättning för framgångsrika företag. I de allra flesta fall är en hög grad av “commitment capital” därför till gagn för hela samhället. I vår studie diskuterar vi dock även att ett alltför stort engagemang, vilket vi betecknar som “absolute commitment capital”, ofta kräver någon form av likriktning och kollektivism. Det kan således även finnas risker med överengagerade medarbetare men de allra flesta organisationer kännetecknas med största sannolikhet av för lite snarare än för mycket engagemang.
Stor förbättringspotential bland företag
Enligt studien är ”commitment” något som utvecklas över tid – från den inledande relationen, till den fördjupade och vidare till den mest utvecklade formen som bäst beskrivs som ett starkt kollektiv där den gemensamma framgången är viktigare än den individuella.
Enligt Jim finns det en del etablerade verktyg för att öka medarbetarnas engagemang, men också en stor förbättringspotential.
– Enbart prat och policydokument är sällan en framkomlig väg för att uppnå riktigt engagerade medarbetare. Vår studie illustrerar att en förutsättning för att medarbetare ska bli extremt engagerade är att ägare och företagsledare föregår med gott exempel och själva gör reella uppoffringar. Detta bör komma i uttryck såväl genom en genuin omsorg om medarbetare som rent ekonomiskt genom exempelvis bonussystem och sociala aktiviteter.
Det finns flera insikter för företag att ta med sig från studien. Här är några exempel:
1. Investera i attraktiva arbetsvillkor
För att attrahera de bästa talangerna måste företag erbjuda mer än bara en bra lön. Företag som investerar tid och resurser i att skapa en god arbetsmiljö och en sund kultur har lättare att locka och behålla skickliga anställda.
2. Bygg en kultur som präglas av stöd och lärande
Sociala aktiviteter och gemensamma erfarenheter kan stärka bandet mellan kollegor. När anställda upplever ett genuint engagemang från företagsledningen känner de sig delaktiga och blir mer benägna att ta ansvar för både sitt eget och sina kollegors lärande, vilket förbättrar företagets kompetens.
2. Var beredd att göra uppoffringar
Att bygga en kultur av extrem lojalitet kräver uppoffringar även från företaget, såsom att ha en enhetlig lönestruktur och system för vinstdelning. Detta innebär en kostnad på kort sikt, men det skapar en stark känsla av gemenskap som kan leda till långsiktiga fördelar.