Mitt nya ansvarsområde på Swecon omfattar bland annat tjänster och digitalisering.
Det är naturligt att jag har blicken på morgondagens lösningar.
Där ligger också mitt fokus, men det går inte att blunda för den verklighet som Swecon och våra kunder upplever i dag. Vi måste hantera båda perspektiven.
Frågan är även vad kan vi göra nu och i närtid? Den stora majoriteten maskiner drivs fortfarande av fossilbaserat bränsle. Därför måste vi arbeta brett med dessa maskiners lönsamhet och klimatavtryck, samtidigt som ersättarna fasas in.
Genom våra produktivitetstjänster erbjuder vi våra kunder möjligheten att få full koll på sina koldioxidutsläpp och sin produktivitet i realtid, för att sedan tillsammans jobba med ständiga förbättringar. Det handlar om konsulttjänster, digitala tjänster och utbildningar som når sin högsta potential om vi får paketera dem och vara med på hela resan i kundens verksamhet.
Med den nya organisationen är det min förhoppning att vi, tillsammans med våra kunder, ska växa genom att ta itu med framtidsfrågorna redan nu.
Omställning kräver kompetens och support. I det sammanhanget vill jag passa på att slå ett slag för den omtyckta Eco Operator-utbildningen. Det är faktiskt en del av framtidslösningen, trots att den funnits i många år. Oavsett drivlina i maskinen så handlar det om energieffektivitet. All utbildning gick tyvärr ner rejält under pandemin, men nu växlar vi upp. Nyligen anställdes Rickard Gerdlöf som ansvarig för utbildningen. Responsen har inte låtit vänta på sig och det är mycket glädjande.
Utbildningen består av en teoretisk och en praktisk del och är anpassad för olika segment, som anläggning och industri. Mycket handlar om relativt enkla förändringar i vardagsarbetet. För förbränningsmotorer exempelvis att minska tomgångskörningen, köra på lägre varvtal samt planera arbetet och arbetsplatsens utformning. För en eldriven maskin kan det handla om att planera laddningscykler för att maximera drifttiden, där den nya Volvo-appen EMMA – Electric Machine Management Application – kommer att vara ett utmärkt hjälpmedel.
Resultatet är många gånger häpnadsväckande. Genom smartare körning kan bränslekostnaderna minska med upp till 20 procent, utan att produktiviteten minskar. Det spar pengar och är skonsamt mot miljön. Det betyder också mindre slitage på maskinerna och en bättre arbetsmiljö. De goda resultaten är dokumenterade sedan tidigare, men det tål att upprepas.
Samtidigt växer utbudet av digitala tjänster från Volvo. Connected Map och Performance Indicator – som ger oss nya möjligheter att utnyttja vår gemensamma potential – upptäcks av allt fler och nya lönsamma hjälpmedel är på gång.
Vi kommer även att investera i fler tjänster inom Site Engineering, där vi kan hjälpa våra kunder göra smarta val, sätta sina mål – och nå dem. Vi pratar om produktionseffektiviseringar hela vägen. Håll utkik!
Alltså, vi på Swecon har koll på framtidens lösningar med fokus på produktivitet och lönsamhet. Men minst lika viktigt är att vi finns här och nu med support och kunskap för att klara dagens utmaningar.
Hans Olofsson
Affärschef tjänster och kompletterande produkter
Swecon Anläggningsmaskiner AB