Covid-19 har i rekordfart digitaliserat arbetssätt, processer och samarbetsformer.
Att jobba på distans med hjälp av digitala verktyg har blivit vardag för majoriteten av oss.
Plötsligt började vi handla, få rådgivning och boka tider enbart med digitala lösningar. Som en konsekvens tog Sverige stora kliv i digitaliseringen av samhället.
Samtidigt är det många områden som inte heller under pandemin har förändrats och tänkt nytt. Ett exempel är rekrytering där mycket fortfarande görs som det alltid har gjorts. Man är kvar i ett traditionellt sätt att lösa ett problem, vilket är mycket tidskrävande. Det tar i genomsnitt 20 timmar att göra ett manuellt urval av kandidater. Bara 45 procent av alla rekryteringar är mycket lyckade och en felrekrytering kostar i snitt 700 000 kronor.
Inom tech och IT är behovet av talang enormt och digitaliseringen under pandemin har bidragit ytterligare. Färsk data från svenska LinkedIn, som gått igenom data från sin egen plattform, visar att efterfrågan på IT-proffs ökade under 2020. Enligt IT Samtalet behöver det rekryteras 70 000 personer inom tech och IT i Sverige till 2022 för att täcka efterfrågan.
Med det traditionella tillvägagångssättet kan det ta en rekryterare eller IT-chef upp till ett år att hitta en bra match för de mest komplexa tjänsterna. Ska Sverige lyckas tillsätta 70 000 personer inom tech och IT kommer arbetsgivare att behöva investera ofantliga summor i rekrytering. Men det är inte rimligt att så framåtlutande branscher ska fortsätta att rekrytera som de alltid har gjort. Det är dags att tänka nytt, även inom det här området.
Eftersom efterfrågan är större än utbudet inom tech och IT är det kandidaten som sätter villkoren. Det tycker vi på Rektra är bra, men det gör det om möjligt ännu svårare för arbetsgivare att hitta och attrahera rätt kompetens. Den välbeprövade jobbannonsen har spelat ut sin rätt. Ett bolag kan tvingas lägga många timmar på en rekryteringsprocess innan det kommer fram att kandidaten har helt andra anspråk. Processen måste börja om. Så borde det inte vara.
Just därför är vi övertygade om att det traditionella sättet att rekrytera inom tech och IT måste utmanas genom digitalisering och automatisering. Helt enkelt för att se till att enbart relevanta kandidater presenters för en arbetsgivare, där det redan innan är säkerställt att kandidatens villkor matchar den aktuella tjänsten. På Rektra vänder vi på processen med hjälp av AI – här är det istället jobben som söker kandidater. På så sätt slipper kandidater bli överösta med erbjudanden som inte är relevanta samtidigt som arbetsgivaren sparar både tid och pengar genom att skippa långdragna rekryteringsprocesser.
Och egentligen är det ju helt självklart att framstående tech- och IT-bolag, som erbjuder de senaste och smartaste lösningarna för att underlätta vår vardag, också använder sig av de senaste tjänsterna för att hitta de bästa talangerna.
Sanna Bergling, vd och medgrundare Rektra