“Kunden kommer inte först.”
“Anställda kommer först. Om du tar hand om dina anställda först kommer de även att ta hand om dina kunder”, säger Virgin Groups grundare och VD, Sir Richard Branson.
Han har en poäng. Kollegor och anställda är den enskilt viktigaste resursen som för att kunna sticka ut bland konkurrenter. Betydande summor investeras för att locka till sig talanger, men rekrytering är bara den första etappen. Idag när det är mer sällsynt att människor stannar hos företag under längre perioder är det avgörande att kunna bibehålla personal. Det är därför smarta företag strävar efter att erbjuda en arbetsplats som anställda trivs på. Något som i slutändan även kommer att synas i de finansiella resultaten. Vissa gör detta genom att erbjuda konkurrenskraftiga löner och bonusar. Men det måste finnas mer i ett band mellan arbetsgivare och arbetstagare än kontanter eller aktier. Företag måste främja miljöer där människor har möjlighet att göra sitt bästa och se till att jobbet är en trevlig och viktig sak att göra, snarare än bara en destination man behöver ta sig till emellanåt.
Det sociala är viktigt
Ett av sätten är att ge människor friheten att jobba där de vill. Idag, särskilt mot bakgrund av coronaviruset, har många företag förklarat att man inte förväntar sig att anställda kommer att arbeta lika mycket från kontoret. Detta är inte nödvändigtvis en fördel och det finns blandade rapporter om hur sugna vi är på distansarbete. En studie visar till exempel att bara 15 procent av de som deltog i undersökningen vill arbeta hemifrån på heltid. Men det är mer komplicerat än att bara säga att det är antingen distansarbete eller kontorsarbete som gäller. En nyligen genomförd undersökning från Leesman berättar att 84 procent av deltagarna i enkäten kände att man arbetar produktivt i hemmet, jämfört med 72 procent som sa samma sak om kontorsarbete.
Omdefiniera syftet med ett kontor
Samtidigt finns det andra faktorer som spelar inte likt faciliteter, utrustning och mjukare värden. När människor är hemma kan de koncentrera sig på uppgifter men något saknas – det sociala. Det är svårt att fastställa ett exakt värde på den sociala aspekten, men vi vet alla att ögonblick av lärande, inspiration och glädje sker mer ofta när vi fysiskt omger oss med andra människor. Vad pandemin har gjort är att tvinga fram en omprövning av hur vi för samman människor, ity företag blir allt mer bekväma med konceptet med hybridkontor. I den meningen är fastigheter inte bara ett kontor utan en katalysator för informell kommunikation. I en en studie av Cushman & Wakefield föreslås att det moderna kontoret skulle kunna bli en del av ett ekosystem, där personal som arbetar hemifrån också kan komma åt lokala kontorshubbar för möten ansikte mot ansikte, där man även kan arbeta en del av veckan. Allt med stöd av tekniska lösningar för online-samarbete.
30-minutersstaden
Vi behöver en blandning av hem-, distans- och kontorsarbete. Vi ser redan ökningen av ”30-minutersstäder” där gamla butikslokaler byggs om till kontorshotell som tar bort kostnaden och eländet med att pendla till centrum, samtidigt som man behåller faciliteterna och de sociala aspekterna. Kontoren själva måste bli hybrider som erbjuder skrivbord, drop-in-tjänster, tysta avdelningar och platser där nya möten som kanske inte hade uppstått annars kan ske.
Kontoret som ett socialt nav
När pandemin förhoppningsvis ebbar ut är det nu en stor chans att titta med nya ögon på hur man som arbetsgivare kan erbjuda en positiv balans mellan arbete och fritid. Vi måste utnyttja våra anläggningar bättre och inse att kontor är bra för social samvaro, förhandlingar, teknisk utrustning och lärande – men privata samtal, djupt tänkande och fokuserade uppgifter kan utföras bättre i hemmet.
Naturligtvis finns det ingen strategi som passar alla. Men tiden är mogen för att utmana gammalt tänkande. Vi måste tänka om när det kommer till förhållandet mellan arbete, hem och kontor i en anda av förtroende, flexibilitet och engagemang.
Byline av Adam Kamal, försäljningschef på Unit4