Under det ekonomiska läget som påverkats av COVID-19, där företag snabbt behövt satsa på innovation och på att utveckla sin digitala förmåga, har behovet av datakunskap ökat lavinartat.
Nyligen slog The World Economic Forums Future of Jobs Report 2020 fast att dataanalytiker, data scientists, AI- och maskininlärningsspecialister samt big data-analytiker är de yrkesrollerna som kommer att mest öka i efterfrågan under kommande fem år.
I Sverige är förmågan och kompetensen att hantera data mer kritisk än någonsin. Enligt en färsk undersökning bland svenska små- och medelstora företag (genomförd på uppdrag av Tableau och Salesforce) anger 33 procent av företagen att de kommer öka sitt fokus på datadrivna insikter under kommande år, medan 25 procent säger att de kommer investera i datavisualisering.
För att möta utvecklingen har Tableau Software, världens ledande dataanalysplattform, idag publicerat gratis lärmoduler som ska minska gapet mellan vad företagen efterfrågar och den tillgängliga datakompetensen. E-learning programmet Data Literacy for All innefattar sju moduler, från nybörjare till expertnivå. Det innebär att vem som helst nu kan vidareutbilda sig eller byta karriär genom att skapa sig en grundläggande förståelse för data. Här har Tableau utvecklat en lärplattform baserad på etablerad inlärningspedagogik som faktiskt fungerar i näringslivet och bidrar till en kunskap som är applicerbar i det nya digitala arbetslivet.
”Det råder inget tvivel om att det senaste året har placerat data i första rummet, både på våra arbetsplatser och i vår vardag. Globala ekonomier förlitar sig på digitalt drivna och agila verksamheter som kan anpassa sig efter snabbt förändrade förutsättningar”, säger Fredrik Holmgren, Nordenchef på Tableau. ”Den här utvecklingen har skapat ett akut behov hos företagen som behöver anställa och vidareutbilda sina anställda. Vi hjälper till att möta det behovet genom att sätta praktiska datakunskaper i händerna på individer och organisationer, oavsett var de är i sina karriärer.”
Onlineprogrammet Data Literacy for All inkluderar en läroplan som hjälper till att fylla på flödet av affärskritisk kunskap inom data, och skapar förutsättningar för en stark kommande generation av dataanalytiker. Bland de sju onlinemodulerna finns ‘Introduction to Data Literacy’, ‘Recognising Well-Structured Data’, ‘Exploring Variables and Field Types’, och ‘Understanding Variation for Wise Comparisons’.
I tillägg till Data Literacy for All-programmet har Tableau bidragit till att förbereda individer för den dataledda framtiden genom företagets akademiska satsning som lanserades 2011. Här tillhandahålls gratis licenser för Tableau Desktop och Tableau Prep till studenter och lärare. Det akademiska programmet har, hittills, använts av 1,3 miljoner studenter och utbildare världen över. I Sverige deltar bland andra Stockholms universitet, Karlstad universitet och Göteborgs universitet i programmet.