Högskolan Väst har för femte året delat ut pris till årets bästa socialpedagogiska examensarbete respektive pris för årets examensarbete i socialt arbete.
Fyra studenter är nu utsedda och deras examensarbeten får höga betyg av juryn.
Årets uppsats i socialt arbete
2023 års pris för årets uppsats i socialt arbete tilldelas Christian Bjärgö och Julia Hedström för uppsatsen ‘’Fake it till you make it’’ – En kvalitativ studie om unga mäns hantering av motgångar gällande känslohantering, jämställdhet och traditionella mansnormer (2023).
– Män är sällan i fokus inom det här området så därför kändes ämnet viktigt. Det var spännande att träffa och samtala med unga män och att försöka få dem att prata, säger Christian och Julia.
Ur juryns motivering
Uppsatsen har hög samhällsrelevans då unga män, emotioner och hjälpsökande under senare år aktualiserats i socialt arbete med unga mäns psykiska ohälsa. Med utgångspunkt från relevanta teorier och analys lyfter uppsatsen på ett förtjänstfullt sätt fram och behandlar hur unga mäns möjligheter och begränsningar att samtala med varandra om partnerrelationer, känslor och jämställdhet samt hur deras samtal med andra unga män kan bidra till att underlätta eller försvåra hanteringen av motgångar och utmaningar. Studiens resultat visar att unga män inte visar känslor och döljer dessa för omgivningen. Studiens analys visar på ett övertygande sätt att de unga männens möjligheter/begränsningar är beroende av de normerande diskurser som samhället producerar.
Årets socialpedagogiska uppsats
2023 års pris för årets socialpedagogiska uppsats tilldelas Rebecca Karlsson och Jessica Rydell för uppsatsen “Vart skulle du bo, om du fick lov att drömma?” (2023) – En kvalitativ studie om socialsekreterares uppfattningar om arbetet med barns delaktighet i beslutsprocessen inför en familjehemsplacering, samt vad som påverkar möjligheten att göra barn delaktiga.
– För oss var det ett relevant ämne där delaktighet är viktigt och just familjehem intresserade oss. Det har varit både tufft och roligt att skriva detta tillsammans, säger Rebecca och Jessica.
Juryns motivering
Författarna har på ett nyanserat sätt tagit sig an ett angeläget dilemma, nämligen hur socialsekreterare uppfattar att de arbetar med barns delaktighet i beslutsprocessen inför en familjehemsplacering. Resultaten visar att socialsekreterare vill och kan göra barn delaktiga, men att organisatoriska utmaningar och dilemman försvårar deras arbete. På ett ambitiöst och klargörande sätt har författarna förankrat studien i aktuellt kunskapsläge och en särskild styrka är hur begreppet delaktighet används i analysen.
Uppsatsen är både originell och innovativ i det avseendet att såväl angreppssätt som teoretisk analys visar på välintegrerade kunskaper i ämnet som har hög relevans för socialpedagogisk teori och praktik.
Juryn har bestått av professor Johan Berlin, professor Martin Molin och professor Anette Bolin. (Eftersom Martin Molin i egenskap av handledare varit jävig har han inte deltagit i beslutet för årets socialpedagogiska uppsats.)
Prisutdelningen genomfördes den 22 november med utdelning av diplom och blommor och gemensam fika med tårta. Vinnarna gavs möjlighet att kommentera innehållet i sina arbeten och svara på frågor.