På internationella kvinnodagen lanserar Omnicom Media Group Sweden initiativet “Omniwomen” i norden med syfte att främja kvinnligt ledarskap och öka medvetenheten om utmaningarna som finns för branschens kvinnor.
Omniwomen erbjuder också mentorsprogram och att som medarbetare lättare kunna utbyta erfarenheter med kollegor i andra länder.
Det är ett globalt initiativ från Omnicom som funnits på andra platser i 14 år och nu tar man det intiativet till Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Sarah Dayan, Head of Performance Strategy på Omnicom Media Groups mediebyrå PHD, har varit en del av Omniwomen på global nivå i ett år och har fått rollen att leda hela den nordiska satsningen.
“Vi vill vara en arbetsgivare som supportar olika frågor och olika människor. Syftet med Omniwomen är att öka medvetenheten om vilka utmaningar det finns som kvinna i vår bransch”, säger Sara Dayan.
Till lanseringen i Stockholm den 8 mars bjöds alla medarbetare på Omnicom Media Group i Sverige in till en frukost. På agendan var att upplysa om att Omniwomen finns och vad dem gör, samt föreläsningar och en paneldiskussion på årets tema för internationella kvinnodagen som är Rrättvisa. Talare på lanseringen var medarbetare från hela Omnicoms organisation i Norden, med representatnter från BBDO Stockholm, Nord DDB, PHD Sverige och Norge samt Channel Factory.
“Det blir också ett sätt för oss att kunna nätverka inom koncernen globalt. Omniwomen är inte bara för kvinnliga chefer utan för alla som vill utvecklas och kanske ta nästa steg i karriären. Detta gäller för både män och kvinnor men vi kommer alltid att belysa frågor från ett kvinnligt perspektiv. Det ska finnas stöd och resurser i form av föreläsningar, utbildningar och bollplank”. Säger Sara Dayan.