Margareta ”Maggie” Ahlin Thelin, har jobbat inom flygbranschen sedan 1978, och aldrig tänkt en tanke på att byta till något annat.
– Att jobba på en flygplats är inte ett arbete, det är en livsstil. Än idag är det riktigt roligt att gå till jobbet.
Hon har haft en rad olika arbetsområden och uppgifter genom åren, men har jobbat som chef för passagerarservice sedan 2002.
Hennes jobbresa började på Kiruna flygplats som trafikassistent på SAS. År 1984 bar det av mot Stockholm där hon jobbade på en av SAS resebyråer. Redan ett år senare tog hon sitt pick och pack och flyttade till Norrköping för att jobba på bokningsenheten på ett SAS-kontor inne i staden. Ytterligare ett år senare flyttade SAS all sin verksamhet ut till flygplatsen och det var då Maggie sadlade om och började jobba som stationsledare.
– Jag jobbade med bland annat vikt- och balans, check-in, passagerarservice, biljettförsäljning, bokning, allting helt enkelt.
Mellan 1991–1995 var Maggie på marknads- och försäljningsavdelningen med passagerarärenden följt av ett års föräldraledighet.
– Då blev det jobb på SAS-bokningen på flygplatsen, tills jag blev skiftledare på trafikavdelningen efter millenniumskiftet. Där stannade jag tills SAS lämnade flygplatsen den 26:e oktober 2002, berättar hon.
– Majoriteten av oss i personalen flög ner till Köpenhamn med det sista flyget för att spendera en sista natt med gänget. Det var en mycket ledsam och vemodig dag.
Maggie tog ett tidigt tåg hem från Danmark för att några timmar senare kliva in på flygplatsen som stationschef, iklädd i flygbolaget Skyways uniform.
– Efter endast ett år lämnade Skyways över verksamheten på de regionala flygplatserna till handling-bolaget Nordic Aero. Då var vi ett härligt gäng som jobbade tillsammans. Vi hade många flyg, både reguljära och chartrar.
År 2012 vann Securitas en upphandling för trafikavdelningen på flygplatsen och plötsligt fick endast en bråkdel av den redan befintliga trafikpersonalen fortsatt anställning. Det var inte förrän 2014 som Norrköping Airport AB bestämde sig för att själva ta hand om driften på flygplatsen och så är det än idag.
– Jag har haft många olika typer av arbetsområden inom flygbranschen vilket har varit både roligt, men också utmanande. Jag trivs med variation och med flygplatsmiljön, berättar hon.
Maggie tycker att det roligaste med hennes jobb är att träffa människor, ha kontakt med flygbolagen och sina arbetskamrater.
– Den ena dagen är inte den andre lik då vi har många typer av flygningar.
Man behöver kunna vara flexibel och kunna ha många bollar i luften för att jobba som Maggie. Att kunna flera språk och ha erfarenhet från flyg i bagaget är meriterande.
– Jag har upplevt att det alltid varit en blandning av kvinnor och män inom flygbranschen och tycker inte det har blivit någon förändring sen dess. Jag har alltid fått respekt som kvinnlig chef, säger hon.
För att bli en bra stationschef tycker hon att man ska vara lyhörd, och vilja lyssna på sin personal.
– Jag har varit med om så mycket och mött så många olika fantastiska människor, internt såväl som externt. Hade jag fått gå tillbaka och ändra på något så hade jag nog inte gjort det.