Marknadschefen Niklas Jansson vet hur kombinerar varumärkesbyggande aktiviteter med datadriven marknadsföring som ger framgångsrika resultat.
I januari 2020 tillträdde Niklas Jansson som marknadsdirektör på Zmarta Group.
Nya vd:n Gustav Berghog hade då varit på plats i drygt ett år. Knappt ett år senare har Zmarta blivit den snabbast växande aktören inom sin kategori och marknadsföringen står för 50% av bolagets försäljning.
Målen till Niklas var tydliga: bygg en ny organisation inom marknad och ta fram en ny strategi och koncept för bolagets hela marknadsföringen som ska vara klar innan april. Dessutom skulle Niklas få ihop flera varumärken som gruppen bestod av i Sverige, Norge och Finland. Framför honom stod en generisk produkt, hög konkurrens och en koncern som hade tappat riktningen i sin marknadsföring med vikande marknadsandelar som ett resultat. För Zmarta handlade det om att bygga både varumärke och kännedom för att få med sig fler privatpersoner, men också för ökad kännedom och trovärdighet gentemot sina samarbetspartners (banker och långivare).
På kort tid har Niklas arbete både varit centralt för att nå ut och driva kännedom och affär, vilket har genererat en tredubbling av trafik till Zmarta.se och en dubblering av antalet kunder, samt en stor ökning när det kommer till att vara top of mind som låneförmedlarna bland svenskarna. Man har hittat en bra balans mellan att vara rationell och samtidigt skapa en positiv emotionell känsla med sin reklam. Under tiden har man även byggt en företagskultur där medarbetarna på marknad i undersökningar ökat sitt betyg från -37 till +80.
Zmarta fortsätter nu sin resa där många viktiga pilar pekar uppåt, inte minst kring tillväxt och lönsamhet. Där Zmarta är en stor och viktig aktör som 2020 var den 14 största annonsören i traditionell media (exklusive Google och online) i Sverige. Bakom framgången står ett engagerande ledarskap och en strategi som gift ihop varumärkesbyggande aktiviteter med affärsmål och datadriven performance marknadsföring. Enligt Niklas handlar det om att förstå bredden och ”skita” i att grotta ner i för mycket detaljer. Han anser att det ofta är så bolag idag tappar fart, genom att helt enkelt fokuserar på fel saker.