[KRÖNIKA] Arbete har länge setts som ett relativt statiskt koncept, snävt definierat.
Denna föreställning har dock på senare tid fått ge plats åt en mycket mer dynamisk uppfattning som drivs av det ökande antalet hybrid- och distansarbeten samt ny teknik i kombination med ekonomiska och samhälleliga faktorer.
I centrum för denna förändring står dagens arbetskraft.
Företag och organisationer har ofta fokuserat främst på utbildning och en linjär karriärutveckling när det gäller anställning av nya medarbetare. Med det ökade fokuset på medarbetarupplevelsen i kombination med hur snabbt jobben och deras karaktär förändras, är detta dock ett tillvägagångssätt som inte längre fungerar.
Exempelvis förutspår Dell Technologies att hela 85 procent av jobben år 2030 ännu inte ens har uppfunnits.
För att företag ska kunna anpassa sig till morgondagens arbete, behöver de anamma ett kompetensbaserat tankesätt som drivs av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML).
Chefer och företagsledare behöver fokusera på följande tre faktorer för att hänga med i den snabbt föränderliga verklighet vi lever i:
- Ändra din inställning till anställning
Kompetensbaserade organisationer kommer att leda framtidens arbete. Att övergå till ett kompetensbaserat synsätt hjälper organisationer att anställa och behålla rätt talanger. Det gör det även möjligt att behålla och vidareutbilda befintliga anställda för att möta behoven i dagens digitala värld. Enligt en nyligen genomförd studie av Amazon och Workplace Intelligence uppger nästan 80 procent av anställda i USA att de är oroliga för att de saknar de färdigheter som behövs för morgondagens arbete, medan 58 procent anser att deras färdigheter har blivit mindre aktuella sedan pandemins början.
Organisationer måste förändra sitt sätt att se på begreppet arbete och lämna uppfattningen att arbete är något som utförs genom strukturerade arbetsroller och ansvarsområden, för att i stället betrakta det som en mer flytande sammanställning av färdigheter som utvecklas i takt med att världen omkring oss förändras. Kompetensbaserade organisationer är dessutom mer flexibla och konkurrenskraftiga, något som är avgörande för att lyckas i dagens allt mer konkurrensutsatta arbetsklimat.
- Lean in till innovation
Teknik som AI och ML är grundläggande för att övergå till ett kompetensbaserat tillvägagångssätt. De kan identifiera viktiga egenskaper för att hjälpa till att driva på automatiseringen och ge insikter och förutsägelser som hjälper till att anpassa rätt kompetens till rätt uppgift. Detta gör att medarbetardata blir en strategisk fördel som kan hjälpa företag att bättre och snabbare anpassa sig till förändringar. Med hjälp av ML och ML-baserade lösningar kan medarbetare få förslag på hur de kan utveckla sina färdigheter och förmågor samt få möjligheter till fortsatt karriärutveckling.
I en tid då medarbetarupplevelsen står i fokus är det av avgörande betydelse att erbjuda de anställda möjlighet till intern rörlighet och avancemang inom företaget men även att uppmärksamma dem och lyssna till deras upplevelser för att öka chanserna att de stannar kvar inom företaget.
- Upprätta policyer som omfattar samtliga intressenter
I en stökig omvärld kan tekniken komma att bli den stora utjämnaren. Utvecklingen mot en kompetensbaserad arbetskraft kan dock inte upprätthållas utan policyer som omfattar ansvarsfulla strategier för AI och ML och inkluderar samtliga intressenter, även de företag som framställer tekniken som används. Detta behövs för att säkerställa att organisationerna är förberedda på den utveckling vi står inför.
AI- och ML-teknik kan i grunden förbättra vårt sätt att arbeta och främja större jämlikhet när det gäller att få tillgång till möjligheter på många plan. Inför en så djupgående teknisk och samhällelig förändring är det dock viktigt att vi antar och förbinder oss till etiska principer att följa.
Tillsammans kan den offentliga och privata sektorn arbeta för att fastställa standarder och policyer som säkerställer att ny teknik, som AI och ML, driver mänskliga framsteg, skapar arbetstillfällen för vår framtida arbetskraft och genererar ekonomisk tillväxt.
Karin Hagman, Nordenchef Workday