Industrin blir allt mer digitaliserad och för att säkerställa kompetensen hos sin personal låter SKF utbilda sina anställda genom uppdragsutbildningen Manufacturing Development Engineer.
Den ökade digitaliseringen innebär ett förändrat kompetensbehov hos de som jobbar inom någon typ av produktionsmiljö.
För att säkerställa kompetensen hos sin personal låter SKF nu utbilda 18 anställda . Utbildningen, Manufacturing Development Engineer, är utformad med fokus på att arbeta i en digitaliserad produktionsmiljö.
– Teknikutvecklingen och digitaliseringen gör att arbetet inom produktionen kommer att se väldigt annorlunda ut, förklarar Mikael Weimarck, adjungerad universitetslektor i industriell ekonomi vid Högskolan Väst och koordinator för uppdragsutbildningen. Tittar man på vad som händer i SKF:s fabriker så blir det en väldigt förändrad kompetens som krävs.
Produktionsverksamheten håller på att ställas om till att bli mer digitaliserad, men också mer automatiserad och hållbar.
– Vi har ständigt ny utveckling på våra maskiner, säger Joakim Svantesson, People Business Enabler. De blir mer och mer komplicerade. Även om vi standardiserar så blir de mer komplicerade och vi vill att våra medarbetare ska följa med på den utvecklingsresan.
Innan kursstart har Mikael Weimarck och lärarlaget haft möten med representanter från SKF där de fått beskriva var de befinner sig i sin digitaliseringsresa. Utifrån det har kursinnehållet utformats. Bland annat kommer deltagarna få gå kurser inom industrins digitalisering, lean produktion, hållbarhet, logistik samt organisation och ledarskap.
– SKF gör detta för att utveckla och förbättra sin verksamhet, men det är ju också en väldigt stor möjlighet för de enskilda medarbetarna, säger Mikael Weimarck.
En investering för medarbetaren
Uppdragsutbildningen omfattar studier på 50% och pågår under 1,5 år. Huvuddelen av de som går utbildningen är verkstadsanställda och jobbar i fabriken samtidigt som de nu studerar.
Det är en stor personlig investering för många, säger Håkan Celik Gustrin, Learning Expert på SKF.
– Många har jobbat ett tag och har familj. De jobbar ändå heltid samtidigt som de nu läser på halvtid, så det blir en påfrestning, och en investering, för en själv och för hela familjen.
Eftersom utbildningen ges av en högskola får deltagarna akademisk meritering. Närmre bestämt 37,5 högskolepoäng.
– Jag tror att det är helt rätt för SKF rätt att använda sig av Högskolan Väst som utbildningsleverantör, säger Mikael Weimarck. Tack vare det tillämpningsnära och arbetsintegrerade kunskapsinnehållet och den akademiska meriteringen blir deltagarna ännu mer motiverade och känner att det här är någonting de kommer att kunna ha nytta av oavsett om de fortsätter i sin nuvarande roll eller om de väljer att gå vidare i karriären.
Angående risken att de anställa lämnar SKF efter utbildningen säger Joakim Svantesson att ”det är inte lika riskabelt att utbilda sina anställda, som det är att inte utbilda dem”. SKF har länge erbjudit utbildningen för sina anställda, även om detta är första gången Högskolan Väst är utbildningsleverantör.
– Det är någonstans runt 70 % av de som gått utbildningen som har andra jobb på SKF i dagsläget, uppskattar Joakim Svantesson. De flesta är tjänstemän här nu. Det är rätt många som är chefer också för delen. En del har såklart också gått vidare, men även om de går vidare så har ju individen haft jättestor nytta av utbildningen.
Utbildningsupplägg
För att i så liten utsträckning som möjligt ta av de SKF-anställdas arbetstid ligger utbildningstillfällena förlagda under eftermiddag/kväll. Varje måndag och torsdag. Om utbildningen krockar med arbetstiderna får deltagaren ledigt, med full lön.
I huvudsak sker undervisningen på SKF i Gamlestan. Några delar av utbildningen kräver laborationer, till exempel de som innefattar programmering och kontakt med industrirobotar. Vid de tillfällena sker undervisningen i Högskolan Västs lokaler, i Trollhättan.