Stress har länge varit ett vanligt problem på arbetsplatsen.
De främsta orsakerna till det är hög arbetsbelastning och det sociala samspelet, men det kan även vara relaterat till arbetsmiljön såsom mobbning och särbehandling.
Eduhouse ger dig som är personalansvarig 3 tips på hur du bygger ett välmående team.
Vad orsakar stress?
Föreläsaren Andreas Piirimets förklarar i webbinariet “Ta makten över din stress” att det kan jämföras med en balansbräda som gäller för både privat- och arbetslivet. På ena änden har vi belastning vilket inkluderar uppgifter, smärta, ansvar och konflikter. På den andra änden har vi resurser och det kan innefatta tid, kunskap och pengar.
Om dina medarbetare har en hög arbetsbelastning och inte finner tid till att hinna med allt arbete som ska utföras skapas det då en obalans på balansbrädan. Detta gäller även vid en motsatt situation där medarbetaren snarare har för lite eller för lätta arbetsuppgifter sett till personens kompetens. Oavsett vilken ände som väger mest på balansbrädan är det just obalansen som Piirimets menar kan orsaka stress.
Detta behöver förstås inte leda till någon omedelbar utbrändhet utan de flesta av oss har en förmåga att kunna hantera stress. Men när stressen känns överväldigande och pågår över en längre tidsperiod kan det i värsta fall leda till utbrändhet och utmattningssyndrom.
Varningssignaler för utbrändhet
- Koncentrationssvårigheter
- Trötthet och sömnsvårigheter
- Ångest, nedstämdhet och hög sjukfrånvaro
Vad kan du som är personalansvarig göra?
- Prioritera arbetsuppgifter
Om medarbetaren har alldeles för mycket att göra och har uttryckt att tiden inte räcker till så kan du som personalansvarig visa ditt stöd genom att lägga upp en plan tillsammans. Allt
Någon titel som mer täcker vad följande paragrafer innehåller. eg. “Vad orsakar stress?”, “Stress och obalans: en farlig kombination”
“Obalans kan leda till stress” etc
Hur kan personalansvarig upptäcka om en medarbetare har för mycket att göra i första hand?
Kan det besvaras kort innan texten går in på hur man sedan hjälper till och prioriterar?
behöver nämligen inte göras samtidigt. Uppgifter behöver förstås bearbetas och avslutas, men om inte din personal har förmåga att göra det på grund av välmående så kommer det att leda till ett sämre resultat.
Goda relationer med medarbetarna och sinsemellan är en viktig beståndsdel, så glöm inte bort att visa dem ditt stöd när de behöver det som mest.
- Påminn dem att ta pauser
Vissa av dina medarbetare kanske lätt glömmer att ta pauser under dagen. Se därför till att påminna dem om att göra det. Är det någon i teamet som har en tendens att arbeta för mycket? Försök då att prata med personen och se hur arbetet kan fördelas eller möjligtvis delegeras till andra kollegor.
- Se över ditt ledarskap
I artikeln “Why highly efficient leaders fail” från Harvard Business Review tas det upp orsaker till varför ledare misslyckas i sitt arbete av att leda sina medarbetare. För att lyckas som företag talas det ofta om att utföra mer och i allt snabbare takt. Ironiskt nog kan det istället leda till en motsatt effekt. En högre arbetsbelastning och större krav från dig som ledare om att slutföra arbetsuppgifterna i tid sker på bekostnad av dina anställda.
Hur ser ditt ledarskap ut? Det finns alltid utrymme till förbättring och det gäller oss alla. Vad kan du förbättra i ditt ledarskap?
Att samtala om mål är viktigt, men under dina medarbetarsamtal är det desto viktigare att också fokusera på individen och inte bara prestationerna. Gör dock inte detta enbart för att det hör till din roll utan gör det för att du genuint bryr dig om att dina anställda ska må bra.
Genom att du visar dem att du genuint bryr dig kommer de att känna sig mer uppskattade och på så sätt utföra ett bättre arbete.
Nyckelord att ta med:
Var en ledare och inte en chef. Med det menas att se mer än bara kompetenser och resultat. Se varje individ så kommer det i det långa loppet leda till bättre resultat. Utan en balans och omtanke kommer ditt företag ha svårt att nå den framgång ni önskar.
Även om detta är en bra sägning, kan det kianske riskeras at missuppfattas av läsarna som faktiskt är chefer om de inte fått det förklaras för sig vad skillnaden är på att leda som en chef och leda som en ledare?
Påbörja utvecklingen av ditt team