Handelspolitiken är en minst lika viktig faktor som AI i att förändra den amerikanska arbetsmarknaden.
Det visar en färsk undersökning av dataanalysförtaget Qlik till 1 000 amerikanska nyutexaminerade och 1 500 företagsledare.
Bland amerikanska nyutexaminerade i årskull 2024–25 uppger 34 procent att handelsstörningar är en viktig anledning till att deras jobbmöjligheter förändrats, ungefär lika många anger AI (33 procent). Samtidigt svarar nära hälften, 48 procent, att jobb inom deras fält redan automatiseras, och två tredjedelar, 66 procent, har bytt karriärmål sedan januari.
Tullar och globala handelsförskjutningar formar i tysthet om arbetskraften, skapar nya roller som tariffhanteringsstrateg (Tariff Mitigation Strategist) och programansvarig för återförflyttning av produktion (Reshoring Program Manager), samtidigt som andra försvinner helt.

Mike Capone, vd på Qlik
”Tullar är inte längre en bakgrundsfaktor,” säger Mike Capone, vd på Qlik. ”De omformar rekryteringsplaner, förändrar leverantörskedjestrategier och skapar roller som företagen inte ens visste att de behövde för sex månader sedan. Arbetsgivarna anpassar sig snabbt, men många saknar fortfarande en tydlig bild av vilka kompetenser som finns tillgängliga och vilka som kommer att behövas framöver.”
Qlik har låtit genomföra två nationella undersökningar: en bland 1 000 amerikanska nyutexaminerade (årskull 2024–25) och en bland 1 500 företagsledare. De sammanslagna resultaten visar på ett generationsglapp i medvetenhet och en systematisk omskrivning av arbetsmarknaden som redan pågår.
Nyutexaminerade är självsäkra men underförberedda
- 66 % har redan ändrat sina karriärmål i år
- 80 % av de nyutexaminerade känner sig mer säkra på sina framtida karriärmöjligheter än i januari
- 48 % säger att jobb inom deras område ersätts av automation
- 24 % uppger att vissa befattningar försvinner helt
Samtidigt omformar arbetsgivarna sina organisationer i det dolda
- 31 % av företagen planerar att öka investeringarna i leverantörskedja och tillverkning trots handelsvolatilitet
- Endast 57 % anser att de nyutexaminerade har de kompetenser som företagen behöver idag, och 28 % anger AI-/automationskunnande som svårt att rekrytera
- Var femte företag har skapat helt nya roller som svar på tullarna, bland annat:
- Tariff Mitigation Strategist
- Reshoring Program Manager
- AI Lead
- Supply Chain Resilience Analyst
- Trots satsningar på verktyg som prediktiv analys (40 %) och automation (50 %) medger 39 % att deras interna data fortfarande är begränsad eller ofullständig
”Här måste data leda vägen. Arbetskraftsförändringar sker snabbare än de flesta system kan följa, och kostnaden för långsamma insikter ökar. Företagsledare behöver skarpare signaler för att navigera i osäkerhet, och de nyutexaminerade behöver tydligare insikt i vad som förändras. Bättre data löser inte alla problem, men det är så man slutar gissa och börjar planera,” säger Mike Capone.
Klyftan mellan företagens behov och de nyutexaminerades förväntningar ökar. Nästan hälften av de nyutexaminerade säger att automation redan ersätter jobb inom deras fält, och en tredjedel anger handelsstörningar som skäl till att deras karriärplaner förändrats. Företag fortsätter att anställa och de nyutexaminerade anpassar sig. Med rätt data och investering i realtidsinsikter blir dagens oenighet en möjlighet för morgondagens arbetskraft.
Om Qlik
Qlik omvandlar komplexa datalandskap till handlingsbara insikter som driver strategiska affärsresultat. Med över 40 000 globala kunder erbjuder vår portfölj avancerad AI/ML, dataintegration och analys i företagsklass. Våra AI/ML-verktyg, både praktiska och skalbara, leder till bättre beslut snabbare. Vi utmärker oss inom dataintegration och styrning och erbjuder omfattande lösningar som fungerar med olika datakällor. Intuitiv analys från Qlik avslöjar dolda mönster och ger team möjlighet att lösa komplexa utmaningar och ta tillvara på nya möjligheter. Som strategiska partners gör vår plattformsoberoende teknik och expertis våra kunder mer konkurrenskraftiga.