I en global undersökning genomförd 2022 av Cornerstone OnDemand fick arbetsgivare och medarbetare frågan om det upplevde att deras organisation levererade den kompetensutveckling som krävs för framtiden.
Bland arbetsgivarna svarade 90 procent att de är övertygade, eller mycket övertygade om, att de kan utveckla medarbetarnas kompetens.
Motsvarande andel bland medarbetarna var däremot bara 60%. Det råder alltså ett glapp på 30% mellan de båda gruppernas uppfattning.
Samtidigt finns en koppling mellan kompetensutveckling och hög- respektive lågpresterande organisationer.
Företag som är lågpresterande ekonomiskt har ett ännu större glapp mellan arbetsgivarens och medarbetarnas uppfattning, 42% medan den bara är 11% bland högpresterande företag.
Undersökningen, Thriving in the Global Skills Shortage: Your Path Through the Wilderness är genomförd av Cornerstone People Research Lab och omfattar 1 800 medarbetare och 800 företagsledare från Nordamerika, EMEA, Asien och Stillahavsområdet.
Tips på hur du utvecklar framtidens kompetens
- Fundera över vilka kompetenser din organisation kommer att behöva i framtiden och identifiera eventuella kompetensglapp.
- Integrera intelligenta lösningar för att erbjuda kompetensutveckling med existerande verktyg för karriärutveckling.
- Skapa en kultur präglad av lärande som prioriterar kompetens.
- Leverera relevantare, modernare och mer individuellt utbildningsinnehåll till dina medarbetare.
- Börja med att leta efter rätt kompetens internt. Det är inte bara billigare än att rekrytera, utan uppmuntra även lärande och karriärutveckling i organisationen.