Effektivt lärande är så mycket mer än att bara kunna återberätta information.
Soile Niemelä som arbetar på Reaktor Education och som har varit med och utvecklat den populära utbildningen Elements of AI menar att känslor är nyckeln till framgång.
I denna artikel beskriver Soile hur vi kan tänka när vi tar fram framtidens utbildningar och varför hon valde just att satsa på en global utbildning inom AI.
Den traditionella synen vi har på utbildning är känt som att kunskap överförs från en lärare till en elev, i ett klassrum, i en skolmiljö. Men på senare tid har detta format utvecklats och flyttats från skolbänken till en onlinevärld. Teamet bakom den nätbaserade kursen har insett att utbildningsnivån kan nå nya nivåer bara genom att lyssna och tolka elevernas känslor.
För att erbjuda effektiv inlärning behövs det mycket mer än att bara ge kunskap. Känslor måste tas in i utbildningsformen för att eleverna överhuvudtaget ska kunna lära sig. Hjärnforskaren Mary Helen Immordino-Yang förklarar att det är neurobiologiskt omöjligt att skapa minnen, komplexa tankar eller meningsfulla beslut utan att blanda in känslor.
I hennes bok ¨Emotions, Learning, and the Brain¨ skriver hon att forskning som skett inom neurovetenskapen under de senaste två decennierna har visat att våra känslor hör tätt ihop med med vår inlärningsförmåga, och att känslor och kognition är beroende av varandra.
Den avgörande frågan att ställa i försöket att nå effektiv inlärning är:
- Vilka känslor har eleverna gentemot ämnet man ska lära sig?
- Vilken typ av känsla tror vi kommer stötta inlärningen av detta ämne? Det är anmärkningsvärt att negativa känslor vid vissa fall faktiskt kan ge en positiv inverkan på vår förmåga att lära.
- Vilka konkreta metoder kan vi använda för att väcka de önskvärda känslorna?
Om inte dessa frågor är besvarade vid skapandet av materialet kan resultatet av utbildningen falla platt, eller till och med ge motsatt effekt. Om utbildningsmaterialet inte har förmågan att skapa en känsla, kommer inlärning inte att ske optimalt. Om materialet väcker fel känslor kan det få eleverna att lära sig något helt annat än vad som var tänkt. Detta är vad Helsingfors universitet och Reaktor ville undvika när man skapade Elements of AI och dess uppföljare.
Bör man vara orolig över AI?
Vi vet att ämnet artificiell intelligens kan skapa oro hos många. Folk är osäkra på hur AI kommer att påverka deras liv, speciellt deras förmåga att själv påverka sitt arbete. Istället för att väcka rädsla samlade vi in kunskap och använde oss av många olika språk och röster. Ett av våra mål var att kunna ge breda publiken möjlighet att förstå vårt ämne. Vi förstod att detta kan bli lösningen på ett av de största problemen för AI, att få folk att förstå vad det faktiskt innebär. Det visade sig stämma. Vi fick mycket positiv feedback, och Elements of AI har redan en halv miljon användare över hela världen.
Vi utvecklade sedan uppföljaren av kursen baserat på vår observation att tiden till att förstå sig på hur man kan använda AI är för lång. Vi såg även att personers grundkunskaper och förmågor skilde sig väldigt kraftigt. Vi insåg att det är omöjligt att finna en lösning som skulle minska gapet för alla på samma sätt. Om du redan vet hur du kodar, behöver du en annan utmaning än vad någon som inte vet hur man kodar behöver. Och om utmaningen är för svår kommer det bara resultera i känslor som förhindrar personen från att lära sig. En känsla som försvårar det du faktiskt ska lära istället för att förstärka din inlärningsförmåga.
För att lyckas ta itu med denna utmaning av kursen ¨Building AI¨ satte vi ett lämpligt mål för alla, skapa en realistisk AI-id´. Vi byggde sedan tre olika sätt att nå målet, där varje del är med i kursen. Något som minskar stressen av att behöva navigera sig runt en rad verktyg man inte förstår. Istället lär man sig i sin egen takt – och man lär sig det man behöver.
Som en nybörjare kan du komplettera kursen genom att välja att göra övningar som coachar dig för att formulera den idé du kommit på. Trots att du inte kan göra klart den helt och hållet, har du möjligheten att formulera dess mening. Tänk hur mycket ett företag kan få ut genom att inspireras av idéer som kombinerar en realistisk förståelse av AI-metoder och som kommer från personer med erfarenheter från andra områden. Om du skulle vill utmana dig själv kan du välja mellan två mer avancerade nivåer för att komma igång med att bygga och träna dina maskininlärningsmodeller. Din AI-idé kan då bli ännu mer värdefull då du faktiskt kan producera en funktionell algoritm i ett resulterande koncept.
Slutligen, det vi vill dela med oss av till de som skapar utbildningsplaner runt om i världen: världen behöver dig mer än någonsin just nu. Sättet hur utbildningen är utformad kommer bli viktigare än någonsin nu när klassrummet förändrats. Att medvetet integrera känslor när man skapar utbildningen är en viktig faktor för att lyckas få en mer inkluderande och engagerande inlärningsupplevelse för alla.
Soile Niemelä, Elements of AI & Reaktor Education