Hinton kommer att leda globala initiativ för hypertillväxt och bidra till att skapa bättre förbindelser mellan avdelningar.
Channel Factory, den globala plattformen för varumärkesanpassning och annonsprestanda på YouTube, förstärker sin globala ledningsgrupp genom att utse David Hinton till operativ chef.
Hinton, som har mer än 20 års erfarenhet av branschen, kommer att rapportera till vd och grundare Tony Chen. Han ansluter till ledningsteamet i en tid då varumärken mer än någonsin söker vägledning för kontextuell lämplighet och annonsprestanda.
“Vi är väldigt glada över att Hinton ansluter till vårt team för att se till att vi levererar bästa tänkbara kvalité till våra kunder, både vad gäller produkter och personal”, säger Tony Chen, vd och grundare av Channel Factory.
Hinton har tillbringat över 20 år i den digitala reklambranschen med både större företag och startups. På Channel Factory kommer han att leda globala initiativ och insatser för hypertillväxt, som fortsätter accelerera företagets effektivitet och skalbarhet. Hans första fokus kommer att vara nära samarbete med operations, marknadsförings-, produkt- och ingenjörsteamen för att se till att rätt resurser tilldelas.
“Brand Safety är avgörande just nu”, säger David Hinton, ny COO på Channel Factory. “Channel Factory tillhandahåller den teknik och de processer som krävs för att varumärken ska kunna navigera i dessa okända vatten samtidigt som de skyddar sitt varumärke och når sin målgrupp. Jag är glad över att få vara en del av detta och kunna göra en positiv inverkan.”
Hinton hade tidigare rollen som Executive-in-Residence på Beringer Capital; ett riskkapitalbolag inriktat på digitala medier och teknik, där han ansvarade för att granska mål för fusioner och förvärv samt ge råd till viktiga portföljföretag. Hinton har tidigare arbetat mer än sju år på Microsoft där han hade globalt ansvar för prestationsannonsering på MSN. Hinton var även med och grundade det framgångsrika NYC-baserade startupbolaget Acerno, som erbjuder en annonsplattform för beteendemässig inriktning för detaljhandeln. Efter fyra år av stark tillväxt förvärvades Acerno av Akamai Technologies där Hinton ledde affärsenheten för annonslösningar i flera år.