IT-konsultbolaget Crowd Collective som ingår i koncernen Akind har uppnått sitt mål om att 50 procent av sina nyrekryterade medarbetare ska vara kvinnor.
Ett stort steg i rätt riktning för en mansdominerad bransch.
Från starten år 2017 har Crowd Collective haft en tydlig jämställdhetsstrategi i arbetet kring hur man attraherar och bibehåller en jämställd arbetsgrupp. Ett arbete som nu resulterat i att hälften av de nyrekryterade medarbetarna under 2022 är kvinnor.
- Förutom att vi tittar på hur jämställdheten i vårt bolag ser ut rent siffermässigt, så genomför vi två gånger per år en undersökning för att djupdyka i hur och om våra medarbetare upplever Crowd Collective som ett jämställt Svaren omvandlas sedan till fokusområden framåt och har fungerat som värdefullt underlag för vårt kontinuerliga jämställdhetsarbete, säger Jonatan Lidström, grundare Crowd Collective.
Enligt Cinode, som årligen gör en mätning över jämställdheten inom konsultbranschen, så har det skett en ökning (om än liten) i antalet jämställda konsultbolag under 2022 – från tolv 2021 till 15 2022. Men trots det är, och förblir, jämställdhetsarbetet en stor utmaning för konsultbolag inom techbranschen. Jonatan Lidström är nöjd med att Crowd Collective har uppnått detta delmål men vill att företaget ska ta arbetet ännu längre.
- Vi har lyckats med en jämställd rekrytering under 2022 men vi har fortfarande en lång väg kvar innan vi är helt nöjda. Detta är ett viktigt steg i rätt riktning för oss, och för branschen i stort. Men utmaningen vad gäller jämställdhet är en branschgemensam sådan som alla företag kontinuerligt måste jobba med, säger Jonatan Lidström.
Tre tips från Jonatan Lidström till andra bolag i branschen som vill arbeta mer med sitt jämställdhetsarbete:
- Gör jämställdhetsfrågan till en bolagsfråga, och en fråga för Först när engagemanget är genuint och prioriterat kommer resultat att komma.
- Lyft fram en mångfald av förebilder i alla forum och analysera vilka personer som syns och hörs idag. Det kan handla om allt från taltid i möten, fördelning av ordet, extern marknadsföring och interna Se till att allas röster blir hörda för att skapa förebilder på bolagets alla nivåer och platser.
- Vare sig vi vill eller inte så går det inte att rekrytera fördomsfritt. Men det går att medvetandegöra dessa fördomar och skapa rekryteringsprocesser som stöttar i att se förbi dessa. Vill man få till jämställdhet på riktigt måste man våga rekrytera även folk som inte är likadana som en själv, och för att lyckas med det kan man inte rekrytera på magkänsla.