I snart ett decennium har Destination Jönköping drivit @jkpg på Instagram, där en ny Instagrammare fått moderera kontot varje vecka.
Nu är det dags att utveckla konceptet och prova något nytt.
Den nya vinkeln innehåller sju teman administrerat av sju olika ambassadörer. I veckan kommer kontots följare att få träffa dem.
Intragramkontot @jkpg startades 2011 med syftet att inspirera och visa upp vad som gör JKPG unikt och attraktivt. Ett tidigt strategiskt val, och något som vid starten var ett nytt koncept, var att låta invånare visa upp sin bild av platsen med hjälp av inspirerande bilder, tips och personliga guldkorn.
– Destination Jönköping tog tidigt ett första steg mot ambassadörsbaserad marknadsföring och bjöd in härliga jkpg-bor att dela med sig av sina guldkorn runt om i destinationen och det blev otroligt bra! Förutom ett stort engagemang har vi sett hur många andra destinationsbolag inspirerats av konceptet att genom ambassadörer visa upp sin plats. Jönköping är en stad som genomsyras av innovation och mod och med dessa egenskaper i ryggen vill vi nu ta nästa steg, säger Maja Lind, projektledare på Destination Jönköpings marknadsavdelning.
Under 2021 kommer sju utvalda ambassadörer att administrera @jkpg med fokus på mat, landsbygd, kultur, cykel, friluftsliv, familjeaktiviteter och vackra JKPG. Under veckan kommer de presenteras på sina respektive temadagar.
– Visst känns det läskigt att gå ifrån ett framgångsrikt koncept, men vi vill på det här sättet visa en ännu bredare bild av vår plats och vi vill ju alltid testa nya grejer, det ligger i Jönköpings personlighet, avslutar Maja Lind.