Demokratiseringen av teknik och intelligenta lösningar gör att även små och medelstora företag idag enkelt kan ta del av verktyg som för bara några år sedan var förunnat de största jättarna.
Här är våra egna favoriter!
Det svenska samhället är onekligen ett av de mest digitaliserade i världen, en ställning som tack vare pandemin ytterligare stärkts i och med att digitala arbetsverktyg nu är något som berör de flesta.
Ändå finns det mycket att lära för framför allt små och medelstora företag, som kan effektivisera och automatisera stora delar av sin verksamhet och därmed både närma sig – och i vissa fall till och med gå om – de största företagen, som länge har haft betydligt mer pengar att investera i avancerade IT-lösningar.
IT-lösningar som nu alltså i och med den digitala demokratiseringen nu i mycket större utsträckning är tillgänglig för alla.
Det är precis den strategin vi har lyckats med på Storyblok. Jag och min medgrundare grundade företaget i Österrike redan 2017, och vi har hela tiden arbetat globalt – det vill säga att våra anställda arbetar i över 25 olika länder. Min medgrundare och Storybloks CTO, Alexander Feiglstorfer, är till exempel baserad i Brasilien och har tagit fram hela grunden för vårt huvudlösa CMS, Storyblok, som nu används av företag i 130 länder, inklusive Adidas, Stronger och Happy Socks.
Allt detta kan bara göras för att vi har använt en myriad av lättillgängliga och effektiva digitala verktyg och lösningar, av så kallad SaaS-typ (Software-as-a-Service).
Nedan hittar du de 14 SaaS-verktygen som har hjälpt oss att bli en avgörande aktör på CMS-marknaden på
- 1Password
Den svagaste länken i alla företags IT-säkerhet är dåliga lösenord. Medan många litar på att företagets anställda väljer starka lösenord eller tvingar anställda att skapa nya lösenord var sjätte månad, är sanningen bara att “123456789” fortfarande är det mest använda lösenordet i världen.
Vi använder därför en lösenordshanterare för att säkerställa att lösenord lättare kan bli mycket säkrare, men utan att det stör våra anställda. Vi använder själva 1password, men det finns otaliga sådana typer av tjänster så använd den som ni gillar bäst.
- Ahrefs
Sökordsoptimering, SEO, är ofta irriterande och svårt samtidigt som det är obeskrivligt viktigt. Många betalar för att få sin sida SEO-optimerad, men det är ett dyrt nöje. Vi använder ahrefs tjänst för att alltid ligga före våra konkurrenter. Det är ett verktyg för både de som stör sig på att nörda ner sig rejält i SEO och de som absolut inte vill lägga ned mer tid än nödvändigt på det.
Plattformen gjord av några übernördar inom SEO och det är definitivt värt att ge deras fantastiska och hyllade blogg en titt.
- Algolia
Algolia är en fransk startup som har skapat det mest fantastiska sökverktyget som kan implementeras direkt i ditt CMS och kan hjälpa anställda att hitta viktiga dokument, produkter, försändelser och lagerstatus, eller hjälpa kunder att hitta den perfekta produkten.
-
deel
Storyblok har anställda i 25 olika länder och vi hanterar detta administrativa faktum genom att använda deel. Det hjälper oss att anställa, göra betalningar och följa alla tillämpliga lagar i alla länder. Ett universalmedel om du till exempel letar efter utvecklare från utlandet.
- Google Drive
Google Drive behöver ingen introduktion. För oss är Google Drive och dess Office-paket våra föredragna val när det kommer till att lagra data i molnet – och det fungerar perfekt med våra andra SaaS-lösningar, inklusive Notion och Slack.
- Grammarly
Grammarly är en plugin för både Chrome och Office-paketet som fixar både grammatiska fel och halvtafligt språk. Programmet hjälper till att korrigera ditt språk så att du slipper långa, krångliga meningar och bättre kan sälja din produkt. Ett måste om du ibland skriver “svenglish”.
- Hofy
Hofy används för att hålla reda på alla våra enheter, vilket är oumbärligt när man arbetar i 25 olika länder. Tjänsten hjälper oss att få igång nyanställda med digitala enheter, underhålla samt hålla enheterna uppdaterade och säkra.
- Jira Software
Jiri Software är ett utvecklingsverktyg för att få en överblick över arbetsflöden kring mjukvaruutveckling. Eftersom det är webbaserat kan alla våra utvecklare sitta med samma verktyg och arbeta samtidigt utan problem.
- MailChimp
Vårt favoritverktyg för att skicka innehåll via e-post, vare sig det är nyhetsbrev för säljkampanjer eller pressmeddelanden. Det är ett verktyg som kan göra det mesta om man sätter sig in i det, men är samtidigt extremt lätt att komma igång med. Det är därför enkelt att automatisera stora delar av företagets e-postkommunikation till kunderna.
- Notion
Notion är ett fantastiskt verktyg och egentligen en arbetsplattform som kan användas till vad som helst. Vi använder det för interna databaser, personaldata, arbetsflöden för HR, PR och mycket mer. Det kan vara svårt att komma igång med, men det resulterar i betydligt färre filer att hålla reda på när man samlar allt i ett program.
- Salesforce
Salesforce används många större företag, men även mindre företag bör och kan ha ett väl fungerande CRM-system – vi är själva 80 anställda. Vi använder även Salesforce i samarbete med några av de andra tjänsterna på listan, inklusive integrationen direkt med Slack, Notion och Mailchimp.
- Storyblok
Självklart använder vi vårt eget huvudlösa CMS-system. Visst är vi något partiska i frågan MEN med ett huvudlöst CMS-system uppnår små och medelstora företag en helt ny nivå av smidighet och kan ändra innehåll på alla företagsplattformar utan problem och fördröjning. Ett exempel är i samband med en kampanj där marknadsavdelningen plötsligt får en bra idé om nytt storytelling, då kan det ordnas på två minuter istället för två veckor, eftersom det inte behöver passera en utvecklares ofta upptagna händer.
Just samspelet mellan de olika tjänsterna ger ett oumbärligt mervärde och det gör att vi kan ta bort manuella uppgifter där data tidigare överförts från en tjänst till en annan. Slut på reklamen.
- Funnel
Funnel är ett analysverktyg för marknadsavdelningen som hanterar data. Funnel analyserar din data från över 500 olika kanaler såsom sociala medier, Google Ads, MailChimp och liknande. Det är ett så effektivt verktyg att stora jättar som Adidas och Samsung också använder det.
- Slack
Tjänster som Slack och Teams har blivit utbredda sedan att arbeta hemifrån blev “det nya normala”. Vi använder Slack på grund av de otaliga integrationsalternativen med andra tjänster och för att vi inte är djupt integrerade i Microsofts ekosystem.