Mette Hindborg Gade välkomnas som Pleos Chief People Officer, dit hon kommer efter över 10 år som Partner på McKinsey Digital.
Den nyskapade rollen blir strategiskt viktig för att nå företagets verksamhetsmål, att fördubbla personalstyrkan och skapa morgondagens arbetsplats.
- Ledningsgruppen utökas även med Pleos första Chief Marketing Officer, James Keating, och Chief Financial Officer, Anita Szarek, som båda tillträdde i februari.
- Personalstyrkans starka tillväxt är ett resultat av senaste årets investering. Totalt tog företaget in 350 miljoner dollar i Serie C-investeringar, till en värdering på 4,7 miljarder dollar.
- Innan årets slut är planen att kliva in i ytterligare 13 nya marknader. Pleo erbjuder idag smarta företagskort i 8 Europeiska länder och har funnits i Sverige sedan 2019.
Mette Hindborg Gade ansluter sig till Pleos ledningsgrupp och tillträder som företagets Chief People Officer.
Med sin ingenjörsutbildning och erfarenhet som före detta partner på McKinsey & Company är Mette en erfaren ledare och problemlösare, med specialistkompetens i att driva igenom organisatoriska förändringar i snabbväxande bolag inom den finansiella sektorn.
Mette har de senaste månaderna hjälpt Pleo att bygga företagets nya verksamhetsmodell. Modellen ska möjliggöra expansionen till 15 nya marknader bara under 2022.
Över 500 medarbetare ska anställas globalt, samtidigt som karriärmöjligheter och inkludering ska förbättras för medarbetarna. Pleo anställer idag över 50 personer varje månad och personalen får arbeta vart de vill i världen.
“Pleo är verkligen ett speciellt företag – förutom att erbjuda ett helt nytt sätt att hantera företagsutgifter, har de en tydlig vision för något större: att alla ska känna sig värdefulla på jobbet. Jag längtar efter att plocka fram potentialen ur vår växande personalstyrka och göra Pleo till en av världens bästa arbetsplatser – jag vet att vi har det som krävs.” säger Mette.
Mette ansluter sig till Pleo strax efter två andra nya roller på C-nivå i februari: James Keating (tidigare Microsoft, Cognizant, Dropbox) som Chief Marketing Officer, och Anita Szarek (PayU, Cargill) som Chief Financial Officer.
“Betallösningarna på den europeiska marknaden bjuder på en hälsosam dos konkurrens, men Pleo har produkten, varumärket, teamet och det agila tänket för att behålla positionen som den ledande lösningen för utgiftshantering i Europa”, säger James Keating.
Förra veckan blev det också klart med företagets nya lokaler centralt på Drottninggatan i Stockholm, där man siktar på att ha ett 60-tal anställda till hösten.