[KRÖNIKA] Vi är inne i en period av ökade energikostnader, hög inflation och konsumenter som håller i plånboken, vilket riskerar att slå hårt mot många svenska företag.
Alla vill uppnå tillväxt, men i dessa ostadiga ekonomiska tider är det svårare än på länge.
Att digitalisera utläggshanteringen är ett smidigt sätt att öka kontrollen över företagets utgifter och upprätthålla god lönsamhet.
För de allra flesta företag är det en självklarhet att kontinuerligt leta efter nya sätt att optimera verksamheten. Ändå är det ofta inte förrän en kris uppstår som det blir tydligt vilka som prioriterat rätt, och vilka som inte lyckats lika bra. Faktum är dock att tuffa ekonomiska tider kan utgöra en bra grogrund för framtida framgång, om man utnyttjar perioden till att se över de ineffektiva processer som slukar företagets resurser och få verktyg på plats för att öka kontrollen över, och förutsägbarheten hos, företagets utgifter.
En modern ekonomiavdelning bör ha en central roll i företagets affärsstrategi, och behöver fokusera sina resurser på att samla in data; och utifrån denna göra analyser som gör att företaget når rätt kunder, sätter rätt priser, satsar på rätt marknader, beräknar risker – kort sagt: bidra till tillväxt.
Frigör resurser så ekonomiavdelningen kan fokusera på lönsamhet
Ställ dig frågan, vilka processer är i nuläget för resurskrävande? Särskilt för standardprocedurer som inköp, redovisning eller HR, bör du ta en titt på vilka digitala lösningar som skulle kunna effektivisera verksamheten.
Digitala verktyg och externt stöd kan bana väg till en förbättrad utläggshantering och därmed en bättre översikt över verksamhetens kostnader. För oss på Pleo är det viktigt att företag optimerar sina processer på ett hållbart sätt och drar nytta av de många möjligheterna med digitalisering. Genom att digitalisera utläggshanteringen kan du spara kostnader direkt genom ökad transparens och exaktare utgiftsprognoser, samtidigt som du frigör tid för ekonomiavdelningen som istället kan fokusera på strategiarbete och att säkerställa företagets tillväxt på lång sikt.
Digital utläggshantering ökar förutsägbarheten och sänker kostnaderna
Med modern utläggshantering kan anställda själva registrera utlägg via lättanvända digitala applikationer, eller per automatik med kopplade företagskort – och samtidigt generera och samla stora mängder viktiga data i realtid. Det gör att ekonomiavdelningen kan fokusera på att analysera data och utveckla verksamhetens lönsamhet, i stället för att leta upp och samla in data.
Ta foton av kvitton via smartphones, knyt dem till rätt transaktion och lägg in kommentarer till utläggen. På så sätt slipper utlägg redigeras i efterhand, och redovisningsekonomerna får all information snabbt, smidigt och kan känna sig trygga med att informationen är korrekt. Samtidigt får de överblick över företagets utgifter i realtid, så att det inte blir några överraskningar vid slutet av månaden när alla anställdas utlägg kommer in.
Som en del av utgiftshanteringen är det nödvändigt att minska vissa utgifter för att säkerställa att ditt företag kommer igenom krisen i gott skick. Jag råder därför alla Sveriges
företag att se över sina interna rapporteringsrutiner – och säkerställa att rätt digitala verktyg finns på plats. Så att ekonomiavdelningen kan ägna sig åt strategi och planering som bidrar till att skapa hållbar, långsiktig tillväxt.
Hélène Podsadni Nilsson, Nordenchef på Pleo